|
|
|
|---|---|
| Ska kolla på en M6 imorgon och undrar således vad man ska kontrollera och hur. Går det tex att läsa ut i idrive hur mycket det är kvar på kopplingen? Kan man få ut nån bra info genom att läsa av nyckeln hos en BMW verkstad? Vevstakslager är ju svårt att kontrollera såklart men något mer man bör kolla på en svensksåld fullservad bil med 7900mil på mätaren? | |
|
Tja.. Vilken motortyp av M6 funderar du på? Mvh Janne. |
|
| E63 V10 Tänkte att det bara va den som hade koppling men det är ju klart att nån form av koppling är det ju i DCT också | |
|
Jag har väl ingen specifik erfarenhet av M6 v10 ska först skrivas.. Men koppling, Vanos högtryckspump(KAN sprida metallspån i hela motorn om denna havererar på "riktigt") + ledningar och såklart vevstakslager finns ju som "huvudvärk". Även slitage i något drev/kugghjul(actuator cogs?) har man läst om. Sedan om man kan ta reda på hur mycket kopplingen "är kvar på" på ett enkelt sätt vet jag ingenting om... Ja, annat än om det finns tydliga tendenser vid provkörning("småryck", osmidig växling etc.) Jag skulle åtminstone räkna med kopplingsbyte OCH vevstakslagerbyte inom en inte allt för lång tid även på en hyfsad lågmilad vagn. Mvh Janne. |
|
|
Tack för att du listade upp standardfelen. Actuator cogs får googlas för det va nåt nytt jag inte hört om förut. Kopplingen kan ju vara dags när som eller om flera tusen mil helt beroende på hur den brukats men kommer väl få byta den nån gång så dom 50 får jag väl låta sitta på ett repkonto. Vevlagren kanske går att kolla enkelt genom att bara släppa ner tråget som på E39? Får se imon hur den verkar men pratat med tidigare ägare och det va bara lovord så hoppas på ett fint exemplar så man får en M bil i garaget igen. Sålde nyss min calypsoröda M5 E39 |
|
|
Actuator cogs = kugghjulen i Throttle actuators, alltså de berömda i plast!? Det är ju så individuellt för varje bil. Hur den har servats och hur den har brukats. Få ägare är ett måste!! Jag hade spontant inte köpt någon av de tidigaste från -05-06. Det går att kolla hur många gånger den har Launch-ats. Det är det som i särklass sliter mest koppling. Kopplingen på min välservade byttes vid 7k mil, men det var ett lager som gnisslade och när ändå allt var isärplockat byttes koppling och svänghjul. 34k pengar på BMW. Kolla så att den växlar olika snabbt i alla inställbara lägen, att den inte tvekar vid uppvarvning på tex 2ans växel eller slirar på 7an när den belastas. Snabbtest för både vanos och koppling Kolla så att inställningarna för M-mode fungerar. När du växlar ner ska det alltid föregås av en mellan-gas som datorn utför. Den mest prisvärda bilen i dess prisklass och du får ett motorljud och prestanda i toppklass. De blir glada på Shell också varje gång du åker dit och smäller i 60 liter V-power, men värt varenda krona. EB |
|
|
Nu står den hemma så får se hur stort svart hål detta leder till i plånboken över tid. Trevlig bil att åka i men upplever mer vägljud än min gamla M5 men va iofs skyddsglas i den. Resan hem klarades av på 1,14 vilket va mycket snålare än jag trodde. 32 mil motorväg i 110-120 dock och några omkörningar bara Hur kollar man launch? Vad är inställningen för M mode? Är det powerknappen? Ljudet måste jag ju göra något åt. Den är ju nästan knäpptyst även på fullvarv. Någon som ruvar på ett eisenmann kanske? |
|
|
Grattis till ett roligt köp! Förstår om du är nöjd. Instämmer med andra här; vare sig koppling eller vevstakslager finns inget bra sätt att kolla, förutom att plocka ner. Vilken var det du köpte? Var den det röda som fanns i Linköping? |
|
| Tack tack. Japp den röda i Linköping. Ringde tidigare ägaren också och han hade bara gott att säga om bilen. Kollade på den blå i Falkenberg också men fick ingen bra känsla alls vare sig av bilen eller säljaren | |
|
Ja det var nog ett bra köp. Undrar om inte motorn var bytt på den efter ett par år? Var det en komplett motor från fabrik? Såg nu att den haft 16! ägare. Det var vågat;) Lycka till och njut. EB |
|
| Ja motorn byttes vid 1880 mil på garantin Mao helt ny motor bekostad av BMW. Fler än hälften är ju handlare så ca 2 år per brukare vilket inte jag är rädd för iaf. Är det nån månad eller två på nån 20 åring osv så hade jag varit mer tveksam. Så va det på den blå i Falkenberg | |
|
Jag blev avrådd av någon att köpa en pre-Lci, för att "det inte är uppdaterad VANOS" på dem, vet inte vad det har för betydelse OM det ens har någon betydelse. Är det någon som vet om det är någon skillnad på den punkten? Det finns minst 3 roliga fb-grupper du ska gå med i: BMW E364/E64 Norway, BMW 6-series owners club och BMW M6 owners club. Jag har haft jätteroligt med min M6:a i somras, den fick gå en lite lagom resa i Tyskland som var roligt. Lycka till som sagt! |
|
|
Ja jag vet inte om vanosar uppdaterats men är säkert så. Kan ju hända att det är det i bilen dock då motorn byttes efter lci va släppt. Går något sönder så är det ju bara att lämna in ändå. Är ju bara pengar det handlar om Jag ska kika efter fb grupperna. Synd att forum dött ut lite och att mycket hamnat på Facebook. Går inte att gå tillbaka och leta gamla diskussioner på samma sätt Avverkat 100mil med bilen redan och nöjd än så länge men lite smågrejer som stör. Främst att det är mer vägljud och vindbrus mot min gamla M5. Växelpaddlarna och plasten vid växelspaken känns riktigt billigt |
|
| Manuell låda e de som gäller. Såldes på amerikanska marknaden. Tror de rullar någon sån i sverige. Slipper man fundera om bilen vart launchad si eller så många gånger, samt bra mycket billigare i långa loppet. | |
| Billigast hade ju varit att bara köra med min dieseldoris men hur kul är det? Jag föredrar dock också manuella lådor men finns ju bara i M2 numera. Kikade faktiskt på M2 först och det va en kul bil men saknades lite pulver och vissa grejer kändes lite snik | |
| Sen jag sålde min M3 i höstas väljer jag just nu mellan M2 comp och M4. Givetvis med manuell låda. Just nu lutar det åt M4. Skönt å slippa malus och opf filtret. Den första varianten av M2 är inte intressant då den inte har en riktig M-motor. | |
| Jag tänkte precis likadant. M2 måste vara en competition annars är det ju bara en upphottad vanlig BMW maskin. Vilken M3 hade du? | |
| En M3 E90 sedan från 2010 givetvis med manuell låda =). Ska bli kul att köpa min första M med turbo. | |
| Jag va lite sugen på F10 också men kände att då hoppar jag ju över en generation och V10 måste man ju haft nån gång. Provkör en m2 också för det va klart en ball bil | |
|
Sirtobbe: ja, för en V10 med manuell låda är ju säkert fiskörd... Själv vet jag inte om jag skulle uppskatta en manuellt låda alls i en M6, i en så stor bil vill jag ha en automat, (även om det inte riktigt är en automat i M6 V10). I mindre bilar tycker jag däremot att manuell är okej. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.