AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.442

Larmet går när värmaren går i gång.

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Har nyligen installerat motorvärmare i från Defa i bilen med tillhörande kupévärmare.
Nu har det dykt upp ett konstigt problem som jag inte riktigt förstår varför det uppstår. Det är att i dom flesta fall när värmaren går i gång så går larmet på bilen.
Det är antagligen kupévärmaren den reagerar på. För att innan jag hade installerat motorvärmaren så testade jag en natt att bara lägga in en kupévärmare med sladd igenom dörren. Då gick också larmet, och trodde då det berodde på att bilen inte gillade kabeln igen dörren.

Frågan är alltså vad det är inne i kupén som får larmet att gå igång?
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det är kupéfläkten som rör sig lite. Tryck på lås två ggr så slås kupélarmet av.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Rör sig lite?
Trycker man 2 gånger på lås så går innerbelysningen igång. Är det då du menar att även kupélarmet inaktiveras?
Visa användare
47
Micke67
330e M-Sport G21 -21. 430i GC -18, såld.
På min bil avaktiveras rörelsesensorn i kupén om man först låser med ett knapptryck på fjärren och sedan trycker en gång till innan 10 sekunder. Den röda lampan på larmet tänds i en sekund eller två som kvittens på avaktiveringen av rörelsesensorn. Det är kupéfläkten som verkar avger ett ljud som drar igång larmet.

Mikaelak
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag tror det blir en liten rörelse när den startar. Hade det så på min bil. Var tvungen att slå av kupélarmet.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Konstigt det här. Det har aldrig hänt mig förr men igår när frun drog igång motorvärmaren gick larmet. Men ingen signal bara alla lampor som blinkade.
Borde det inte tjuta också?
/ Peter
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Tycker hela grejen är konstigt. Hur kan det vara så känsligt?
Har också upplevt vissa gånger att bilen bara blinkar, men oftast går larmet med ljudet.

Men det gäller alltså att låsa med fjärrkontrollen, inte att bara lägga fingret på handtaget för att låsa?
När man lås med fjärren 1 gång ska man alltså trycka igen på loggan för att avaktivera larmet i kupén?
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
På min F10 så trycker jag två ggr på lås för att ta bort kupélarmet. Men du kanske har keyless?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
@Haas: Vad står i instruktionsboken?
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Jag har kollat i instruktionsboken och där står det precis som Haas skriver att det går att stänga av kupe/lutningslarmet med fjärren. Tack för det!!
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Vad har du monterat kupévärmaren?

När jag har haft den liggande löst på golvet utlöser den larmet men när jag monterat den typ hängande under handskfacket så har det aldrig varit något problem...
Visa användare
47
Micke67
330e M-Sport G21 -21. 430i GC -18, såld.
I min bil som har kupévärmare monterad av BMW under handskfacket, löser larmet ut varje gång kupévärmare startar. Förmodligen ett högfrekvent ljud som inte larmet gillar!? Så att avaktivera kupélarmet har löst problemet för mig.

Mikaelak
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ja, det är keyless på min. Men när värmaren är inkopplad får man väl använda fjärren.
Har inte hunnit kolla instruktionsboken än om det står samma i min ang kupélarmet.
Värmaren låg lös till en början, men är nu uppskruvad under handskfacket.

50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Haas: Jag har också keyless så då måste du använda fjärren.

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det är väl en sensor för rörelse och inte ljud
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Ett bra billarm har många olika givare: kontaktbrytare för dörrar och luckor, lutningsgivare så inte bilen bärgas bort samt mikrofon som detekterar ljudet av krossat glas. Kupesensor so känner av rörelse i kupen är extra bra om man ha cabrio. Sen kan man ha GPS som "geo-fencar" och larmar om bilen är där den inte ska vara. Man kan bygga på med ännu mera.

BMW har väl sedan länge haft kontaktbrytare och lutningsgivare, samt kupe (i alla fall på cabrios). Vet inte om de har det på alla men tror nästan det, den får ju stängas av om man lämnar hund i bilen (vilket man nog ändå inte bör). Om BMW larm har mikrofon vet jag inte men om ni letar upp ett mynt och knackar på rutan med larm aktiverat så borde det reagera.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
På min F11 (530d xDrive 2011) har jag en elektrisk kupévärmare fastsatt under handskfacket. För att inte rörelsedetektorn ska reagera så har jag fått sätta fast en plåt vid värmarens utblås som riktar luftflödet mera nedåt och mot dörren. Rörelsedetektorn lär sitta mitt i taket och är känslig då det blåser mot den.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
I instruktionsboken står de precis det som Micke säger längre upp i tråden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.