AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.272

När började BMW med svängda instrumentpaneler?

fl
13
fleskboi
525i Touring -02
Jag har alltid trott att BMW var "först" med svängda instrumentpaneler. Rent allmänt verkar det blivit förknippat med BMW. Inte minst verkar det påverkat andra tillverkare; tittar man i gamla Saab-bilar kan man se hur 99:an på sent 70-tal hade helt platt instrumentpanel, medan 900 fick en radikalt omarbetad instrumentbräda i närheten av E30:s lansering.

Har dock under årets gång köpt på mig en 74:as Toyota Corona, som invändigt ser ut så här: Länk

Detta får mig att fundera. Var BMW verkligen först? Vilken var den första BMW:n som hade det?
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Toyota härmar BMW.
Eller är det tvärtom.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag tror att redan min första BMW (525 -76) hade mittdelen svängd mot föraren men jag minns inte riktigt. E28 hade det ju i alla fall.

Den riktigt mjuka designen med böljande paneler kom nog först på E31 1989. Även E32 är väl lite kantig i panelerna om jag minns rätt. Generationen E38, E39 E36 blev ju riktigt mjuka i linjerna, när man tog bort handshyllan som var vanlig på tidigare modeller och airbag passagerare blev vanlig.

Personligen saknar jag just den lilla hyllan där man kunde lägga handskar, mössa och halsduk.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
E21 hade svängd panel och den kom redan 1975.

/Masten
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vem som var först är väl kanske i viss mån en definitionsfråga.

Här är i alla fall en härlig kavalkad över olika instrumentpaneler - gillar skarpt konceptbilen Bertone/Lancia Stratos "Zero" - en helt sagolik bil designmässigt i övrigt!
Länk

Och inte att förglömma den ikoniska självkörande filmbilen "KITT" - trots minimalt behov av förarinsats är förarmiljön minst sagt "förarorienterad". :)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
fl
13
fleskboi
525i Touring -02
Spännande! Ja, någon måste våga innan det kommer i serieproduktion. Sällan är japanerna först utan kör hellre på beprövad teknik, vilket gör mig nyfiken.

Corona (R)T100 kom ut 1973 och ligger därmed före E21:an. Corona var dock en budgetvagn (blev sedan Carina och slutligen Avensis) med USA-finish. Känns som något mao borde inspirerat, frågan är vad? Cadillac Fleetwood? Länk

AlexanderK, hehe, förstår dig helt. Precis köpt "turbovarianten" Accord CB3 med inte bara "handskfack" ovanpå handskfacket, men även ovan mittkonsolen, runt mätarhuset och defrostventiler. Praktiskt för typ hela picknickbagen, men förståeligt att det frångicks då det gav en aningen ihålig känsla. Länk
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Johan B: KITT, är det Knightrider-bilen?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
AlexanderK, jepp - den var inte bara självkörande utan även självtänkande och pratade...en höjdare då, som inte kanske framstår riktigt lika lysande om man kollar idag... ;)

Bertone-Stratos framstår dock än idag som rent futuristisk - och den lanserades 1970!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.