AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.500

Kylarlocket gick sönder

hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

E91-325i 2005

Fick varning för låg kylvätskenivå när jag startade bilen. När jag skulle skruva upp locket för att kontrollera nivån så gick locket sönder. Plastskit. Så nu har jag locket i handen och resten sitter kvar i gängorna och det sitter rejält. Har försökt att vrida runt med polygrip men får inget bra grepp och det har bara sönder det ännu mer.

1) Några förslag på hur man enklast kan få loss detta? Verkar ha ärgat fast

2) Jag har ca 2.5 km stadskörning till min verkstad här inne i stan (sthlm). Nu vet jag inte hur låg nivån är men vore det inte safe att ta bilen dit om man kör försiktigt? Jag hoppas ju inte att allt vatten har runnit ut.

Tack på förhand!
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Det är riskabelt att köra utan kylarlock. Dels så kan det skvalpa ur när bilen rör sej, dels så expanderar vatten när det värms upp (0.021% per grad).
Men den största faran är om motorn når driftstemperatur (blir varm). På N52 är det normalt att motortempen stiger över 100 grader, då det inte finns nåt lock så hålls inte trycket och kylvätskan kommer koka.

Har man koll på motortempen, full värme, full fläkt, jämn takt, kortare sträcka kan det gå. Stadskörning med mkt start-stopp försvårar det.

Bild på expansionskärl/lock?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Lite off topic: Info om N52 finns här: Länk (pdf uppladdad på E90post.com) sidan 54-55 angående kylsystemet, kan diffa 25 grader mellan olika körlägen.

Jäklas det mycket så kanske det är läge att byta hela expansionskärlet, tips: Länk
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Går det inte borra två hål och sticka ner käftarna på en spetsig näbbtång och dra runt?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.