AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
618

Byta microbrytare till shoppingslucka E46

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Köpte nyligen en e46 touring där shoppingslucka funkar inte med knappen men funkar med nyckeln.
Jag vet att dessa är standard problem på bmw touring modeller men min fråga är egentligen "Hur funkar knappen till luckan?"

Är det så att det sitter en microbrytare i knappen och när man trycker på knappen så sluter man elkrets och luckan öppnas? Är inte direkt nå elektriker men om det funkar så, så borde jag kunna ta en ny microbrytare och sätta den i knappen istället för att köpa en ny knapp för typ 500-600kr.
När jag testade med multimetern att se om strömmen går igenom medans jag trycker så får jag inget ljud från multimetern vilket innebär att microbrytaren funkar inte alltså sluter inte kretsen.

Jag har nån gammal reserv e46 nyckel med tre microbrytsrknappar, undrar om dessa skulle funka som microbrytare till luckan? Förslag på det?
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Ja, det sitter är en slutande microbrytare.
Men kolla först brytaren och kablaget. Brytaren sluter till jord.
På min bil var det avbrott på matningen till brytaren. Själva kabelbrottet var i stammen mellan luckorna.

Om brytaren trots allt är trasig rekomenderar jag du köper allt nytt då brtarenhet och torkardelen i glaset brukar ärga ihop så att man måste kapa sönder delarna för att få i sär dem.

/G
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Tack för tipset. Ja värt kolla kablaget till knappen först. Det är väl att jag sluter ihop kontakten där man kopplar på knappens kontakt och se om låset reagerar? Tänker jag rätt nu?
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Ja, helt rätt.
Det är som enkel rättfram felsökning som gäller här.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.