AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.653

F30 2012 styrväxel

si
44
silentdog
530D -14
Cheyenne -92
Bubbla -64

R1200GS -10
ZX14 -07
Meanstreak -02
GPZ900r -85
Helt plötsligt en morgon var mitt styrväxelhus spräckt, och de tre bultarna som håller huset var knäckta rakt av, varav en försvunnen. Ny styrväxel kostar 25000, beg fungerar sällan att koda in och endast bmw kan utföra jobbet. Dagen innan gick bilen normalt...ärendet är hos bmw nu och det lutar åt goodwill, däremot får jag betala felsökning o montering. Mycket märkligt fel, sökt på forumet men hittar inte nåt liknande, ändå verkar det som att verkstaden inte var helt överraskade. Nån fler med erfarenheter?

silence speaks
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Hur långt har din gått?

Någon speciell utrustning, typ aktiv styrning?
Intressant. Jag pysslar med styrväxlar till vardags och detta har jag aldrig hört om. Någonsin.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det har varit återkallelse/kampanj på styrväxlar.
Länk

Har för mig att det är infästningen som kan fallera och göra att huset spricker...

Så jag skulle nog säga till BMW att de bör byta detta på kampanj och du inte bör stå för något.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
si
44
silentdog
530D -14
Cheyenne -92
Bubbla -64

R1200GS -10
ZX14 -07
Meanstreak -02
GPZ900r -85
Tack för svaren, det verkar bli ett goodwillärende, men det antyddes att jag får stå för arbetet. Vi får se i veckan, återkommer.
si
44
silentdog
530D -14
Cheyenne -92
Bubbla -64

R1200GS -10
ZX14 -07
Meanstreak -02
GPZ900r -85
Gick på garanti från bmw, får bilen om några dagar.
puh.
Verkar vara som du hittat Johan att bultarna knäcks en o en så växeln börjar röra sig. Jävligt konstigt att det inte gått ut nån återkallelse om detta i europa ändå, vad händer när styrväxeln säger upp sig i 140 och trillar av, som min gjorde?

Indikationen på detta var nog att det kändes som att ratten "fastnade" i nolläget på rak väg. Beware.
Jo
24
JompeV
320D F30 -12
Har själv upplevt problemet med små hack i styrningen, som du beskrev det i en annan tråd. Ringde upp BMW idag och kollade vad de hade att säga om problemet. Enligt dem så rättades problemet till då bilen lämnades in under en återkallelse 2018. Då byttes bultarna ut och styrservon "behandlades med något vax", enligt teknikerns egna ord. Teknikern på BMW som jag talade med, menade att jag inte behövde göra någon felsökning om jag själv inte upplevde det som något problem. Själv har jag nästintill lärt mig att tänka bort det och tycker inte att det påverkar styrningen speciellt mycket.

Vad tycker ni? Borde man ta en titt om bultarna sitter som de ska? Fick en offert på 1500-2700kr för felsökning, men det kanske är så enkelt att man kan kolla det själv?
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Vet ni om de ska va mer drabbat på vissa modeller, typ dieslar? Bensinare? Adaptive drive?

Har tittat ner uppifrån. De jag ser är Styrstången som är ledad ovanför styrväxeln, dessa bultar som går sönder är lättast att se underifrån? Ska hissa upp bilen o ta bort hasplåten. Skulle gärna höra från nån som vet mer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.