|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 420d xdrive aut 2018 med 20" Breyton med 235-35-20 och 265/30-20 däck på nu. Kan jag byta dimensison bak utan problem till 275/30-20? Kommer det bli några problem? | |
|
Då du har x-drive, är det väldigt viktigt att du har däck med rullomkrets som är så lika som möjligt, annars kan du knäcka fördelningslådan = dyyyyrt! Så använd enbart dimensioner som BMW anger vid "staggered setup" OCH däck som är BMW OEM-märkta (stjärna). Det garanterar att rullomkretsskillnaderna mellan fram och bak är inom tillåtna toleranser. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Du bör till och med byta till 275. Idag har du 0,8% skillnad i rullomkrets, med 275or får du 0,1% skillnad. Länk |
|
|
Tyvärr är det ingen garanti att enbart "räkna" på dimensionen - det finns vissa branschstandard-toleranser när det gäller däckdimensioner! Mitt råd är att enbart använda de dimensioner som BMW anger OCH använda stjärnmärkta däck - då är de fintrimmade i rullomkretsen så att de hamnar inom tillåtna toleranser. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag fick svar från Breyton: in our parts certificate the Fascinate 8,5x20 with 225/35 R20 and the 10x20 with 265/30 R20 are approved. This tire combination is also compatible with the xDrive. The deviation from front to rear is only 0.3%. Which also corresponds to the standard tires. |
|
|
Lånar tråden lite till en annan dimensionsfråga. Vad skulle ni köra för bredd på däcken på en 4-serie Xdrive om ni skulle ha samma runt om? |
|
| HenkeEdge: 225. | |
|
Generellt: utgå från vad BMW rekommendarar. Det lär vara 225/50-17 om vi pratar 17"-fälgar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
@Johan B Jag tänkte mer på 19" och sommardäck. Har bredare baksulor på min, 225 fram och 255 bak. Funderar på vad man skulle ha om man skulle ha 4st lika runt om istället. (självfallet att man har fyra stycken lika breda fälgar också). 235:or borde ju funka? |
|
| Vad är t.ex. dimensionen som kommer med i valet 18" som inte är staggered? | |
|
De beror alldeles på körstilen, letar själv däck till min f36a. Ca 400hk på motorn så behövs de breda däck för att få ner hästen i backen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.