AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.439

Hjälp av pris på en 740i

Hej! Har fått nys om en väldigt fin e38 740i auto som gått under 5tusen bil. Nu till min fråga, jag vet att det är svårt att värdera en bil utan att ha sett den men ungefär vad skulle man få betala för en sådan bil? Som är näst intill nyskick och gått så få mil

mvh Johan
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det har varit ute nån sån silverfärgad under 5000 mil. Och nån till lågmilare.
90-110k skulle jag tro.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Viktigt att ha koll på motorn om det är en LCI.
Nu är 5000 mil en faktor som talar för att kedjor och guider bör vara helt OK.
"Näst intill nyskick" och 5k mil på en ca 20-årig bil tycker jag låter som "rostfri, välhållen och försiktigt körd", men kanske inte på lång tid. Ungefär som en bil efter ett dödsbo.

Om den har lite bra/kul/udda utrustning, inga klara brister och bra referenser, hade jag nog vågat uppåt 150k. Eller mer. Om bilen lockar, varför tveka? Unna säljaren - om det är en (verklig) privatperson - ett bra pris, glöm det sen och njut!

(Säger en som redan är i träsket. :).)

Har f ö säljaren själv någon prisidé?

/Lennart
Nej men ska kolla det i veckan. Ville bara kolla prisuppgift så man inte betalar för lite eller förmycket!.

mvh Johan
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag skulle också tro 130-150.

Tror inte utrustningen är så viktigt, de flesta 750 E38 var ganska väl utrustade men inte superutrustade, och de utrustningsalternativ som valts skiljer sig ofta inte särskilt mycket. Här är ju dock milen det mest intressanta.

Tänk på att det kan vara ganska mycket att åtgärda även på en bil som körts så lite. Busningar, slangar däck, bromslangar kan vara dåliga om inte bromsvätskan bytts regelbundet med mera.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skicket är nog helt avgörande...."rostfri" är ett tämligen flexibelt begrepp, beroende på vem man frågar...

Är den tipp-topp och i samlar-/entusiastskick är det en (hög) prisbild.
Är den i hyfsat fint "bruksskick" är prisläget ett helt annat...

Som påtalat: var beredd på att det är mycket som måste fixas pga. ren materielåldring i form av torra gummidetaljer mm.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
@AlexanderK: Nu var det ingen 750 frågan gällde.
Är det något speciellt jag ska kolla på? Typiska elfel m.m?

Mvh
På en bil med så få mil borde det inte finnas så mycket att hitta, om den inte misshandlats. Vilket naturligtvis inte är omöjligt.

Återigen: själv sätter jag originalskick som det absolut viktigaste kriteriet. Hellre en illa omhändertagen bil i originalskick än en moddad och sönderskruvad. Men det låter ju inte som att det senare vore fallet här.

När det gäller svagheter hos modellen, kan du nog få en bra uppfattning genom att läsa lite äldre slumpvisa trådar här på 7-forumet.

Men här har du också en checklista:
Länk

/Lennart
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Kane: Felskrivning, jag menade 740.
Hej,

En 740 e38 i bra skick, med 14-15000 mil ligger mellan 90-115 000.
Här är det 5000 mil, instämmer med 150 000 och uppåt som utgångspris.

Vore kul med en uppdatering och ev. bild om du köper bilen.

Mvh,
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.