AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.714

BMW e46 farthållare och "bc" knappen funkar ej.

ti
124
timjoh
Bmw 330d-10 e91
Hämtade en slit och släng bil igår, en BMW 320i e46.

Höjja volym, byta radiokanal osv funkar på vänster sida av ratten, men knapparna på höger sida funkar ej får inte igång farthållaren alls!

Även vänster spak har lagt av själva "bc" knappen där man går in i färddatorn. Bara själva den knappen men spaken till helljus osv funkar.

Vad kan vara felet?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Har samma problem jag med. Köpte nyligen en 318 E46 och samma problem med farthållare. Vet inte om knappar på vänster sida fungerar då stereon utbytt till nån eftermarknads steteo men knappar på höger är stendöda. Går inte ens få igång farthållarikonen på instrumentpanelen.

Gällande spaken så är det bara att byta ut den till dn fungerande.
Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Kanske kan vara värt att kolla på VIN-nummer om bilen är försedd med farthållare. I annat fall kanske det bara är knappsatsen som är eftermonterad?

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
I mitt fall när det är 318i med m43 motor så är det vajerdriven farthållare och jag kan se farthållarmotor i motorrummet samt jag hittar något slags felkod när jag läser av systemet, se bild i länken. Så det verkar finnas farthållare från fabriken
Länk

Jag undrar var det är for felkod då den verkar vara varken i "ptesent" eller "past" enligt avläsningsprogrammet.
Någon som är bekant vad det är?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Löste nyss problemet med min farthållare så nu funkar den fint.
Körde för första gången idag i mörkret sedan jag köote bilen och märkte att knapparna på ratten var kolsvarta. Så jag började fundera på att ratten kanske var eftermonterad och att det inte finns nå farthållare på min bil.
Så jag gick in och kollade VIN nr på nätet och där stod det att det ska finnas farthållare på min bil.
Då jag redan kollat säkring tidigare så nästa tanke var att kolla kontakterna inne i ratten. När jag skruvade loss airbagen och lyfte bort den så var det BINGO!!! En av kontakterna var urdragen. Så det var väl nån av av tidigare ägare som har gjort nåt där för kablarna till airbagen hade eltejp som inte borde finnas där.
Hur som helst skönt att hitta felet och att det var så enkelt som att bara trycka i en kontakt.
Det kunde annars vara en dyr felsökning för jag har redan tänkt att åka till skroten och börja köpa en massa saker som kan ha med farthållare att göra.

Några tips för er som har också fel på farthållare:
- Kolla säkring nr 9
- Kolla att bilen har farthållare från fabriken om du köper bilen med farthållare som inte funkar
- Prova göra test för alla ikoner i instrumentpanelen och se att farthållarikonen tänds under testet (finns på youtube hur man gör testet)
- Många skriver på olika forum att det ofta händer pga dålig bromsljuskontakt som sitter vid bromspedalen
- Såg nån skriva att hans farthållare började funka efter lmm byte (vet inte hur det hänger ihop men värt att notera)
- Om bilen är ommappad kan det tydligen också påverka farthållate
- Någon skrev att farthållaren slutade fungera i femmans växel efter byte till en annan diff
- Knapparna på ratten kan vara så slitna att dem inte reagerar länge på tryckning
- Säkert väldigt udda fel men värt att notera att även den kabelbana eller vad man ska säga som sitter i ratten snurrad några varv kan också bli slut någongång
Visa användare
ProPro-medlem
5.119
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tack för inlägget! Jag har haft sporadiska felkoder på bromljuskontakten på min M5 och farthållaren har aldrig fungerat. Dock lyser symbolen upp.

Har aldrig kopplat samman felen så det blir helt klart byte av bromsljuskontakten till våren!

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.