|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag undrar vad ni som har tjänstebil/förmånsbil har för policy? Använder ni TCO eller pbb? Vilka gränser har ni isåfall? Och hur ser policyn ut i övrigt? Jag försöker få till en ändring på jobbet från pbb till TCO då jag upplever att många bilar, spec elbil/laddhybrid gynnas av en TCO kalkyl. Nuvarande policy med pbb gör det i stort sätt omöjligt att välja elbil och svårt att välja plug-in. Speciellt nu i samband med de nya reglerna som ligger uppe på förslag om ändring i bonus/malus och ökade förmånsvärden med 25% blir förmånsvärdena ofta höga på traditionella diesel/bensin bilar samtidigt som andrahandsvärdet ofta är sämre. Exempel: Min nuvarande Insignia 2.0 diesel 4x4 med ett inköpspris på ca 350 000kr har en TCO på ca 7200kr/mån över en 36mån period med ett förmånsvärde på ca 6000kr räknat på 2021 nivå. En Skoda Enyaq elbil med inköpspris på 390-470 000kr har en TCO på 7200-8300kr (beroende på batteripack) med ett förmånsvärde på ca 4000kr enligt 2021 års nivå. Alltså skulle jag med en TCO kalkyl kunna räkna hem en skoda utan problem kostnadsneutralt för företaget och med mer pengar i fickan för mig. Även en 330e skulle kunna räknas hem. Skulle nog till och med kunna räkna hem en Polestar 2 med ett i stort sätt + - 0 resultat för både mig och arbetsgivaren trots ett inköpspris på 500 000 + om man jämför med Insignian i exemplet. | |
|
Problemet med de här frågorna är att de oftast sköts av HR-avdelningen och dessa har i allmänhet besvärande dålig koll på bilförmån överhuvudtaget. Precis som du säger är PBB ett uselt mått och säger ingenting om vad förmånen kostar för bolaget längre. Jag har TCO med viss löneväxling så jag har inga beloppsgränser att ta hänsyn till. Har man bilen inkluderad i lönen förstår jag att man måste ha lite gränser att hålla sig till. Min nuvarande bil kostar mig lika mycket som min förra A4 om man räknar ihop bilens kostnad och drivmedlet. Så jag klagar inte ;-) |
|
|
Tack för svar Löwet, och kul att se att du fortfarande är här tycker en gammal autopower användare som tyvärr mest läst och skrivit en del dock under några olika namn genom åren. Ja det stämmer, vår policy är 10+ år gammal och ingen har ens reflekterat över den förens jag tog upp det. Chefen är dock positiv och inser hur fyrkantigt pbb är, och HR är mest intresserad av vad kostnaden hamnar på så bör kunna införa en ny policy rätt smidigt är min förhoppning, frågan är väl bara vad maxtaket kommer att hamna på. Vid vilken TCO måste ni börja gå in med löneavdrag? Nuvarande TCO hos oss ligger på mellan 6-10 000kr/mån med cheferna som ligger i det högre spannet, och ett snitt på 7500kr, min förhoppning är att få till i alla fall en minst 7000+kr lösning räknat för min tjänst. Min ambition är som du säger en TCO lösning med möjlighet till löneväxling. En lösning som jag tycker gynnar alla då företagets kostnad hålls på nuvarnade nivå med en ökad flexibilitet för den enskilde då man med hjälp av löneväxling kan få ett större utbud med bibehållen kostnad. |
|
|
Jag löneväxlar relativt tidigt då jag inte kör en meter i tjänst, så bilen ingår inte i rollen. Men generellt sett för de som gör det så ligger det nånstans 6-7 tusen, det verkar vara där ungefär som 7.5pbb bilarna hamnat traditionellt. Med tanke på de förändringar i förmånsvärden och miljöbilsbeskattning som diskuteras (framförallt om 25% höjningen går igenom) så tror jag tjänstebilen är död som företeelse framöver. Det finns liksom ingen logik i att knyta till bilinnehav till jobbet vid neutral beskattning om man inte använder bilen i tjänsten. Det kommer bli billigare att privatleasa bilar framöver än att ta dem genom jobbet. |
|
|
Första posten någonsin eller på 10år typ ... :) Vi kör TCO på jobbet, vet inte om alla företag räknar lika, vi använder Leaseplan och med de siffrorna du nämner @Marcusgustaf så skulle vi inte få in några bilar alls. Vi har 10500 för säljare och 11500 för chefer, typ. Då får man bända lite för att få in Passat GTE som säljare (kan ha lite fel på beloppen, men det ligger i denna härad). Men det beror väl på vad man lägger in i TCOn, vi har även bränslet betalt. @Löwet, det kommer alltid att vara billigare att betala skatt på en förmån än att betala den med nettopengar :) Men det är är ett galet feltänk av regeringen, kommer nog påverka försäljningen av dyra hybrider och elbilar en del. Trots det, skall det mycket till innan en tex Passat GTE blir billigare att privatleasea än att ta ut som tjänstebil. Efter nyår som kommer min Passat GTE (utplockad i år) kosta mig ca 2000kr netto/månad. |
|
|
Det beror på hur förmånen är räknad. Det uttalade målet är att göra beskattningen på bil så att 1kr bil beskattas lika som 1kr lön. Sen att arbetsgivaren kan välja att inkludera bilens leasingkostnad i lönen så att det ser ut som att din Passat kostar 2000kr är en annan sak. I verkligheten avstår du lön också. 10500kr för en Passat GTE då har ni sämst leasingbolag i Sverige. Byt omedelbums ;-) |
|
|
Jo vi är "lite" medvetna om att Leaseplan inte är bäst direkt, men vi ingår i "stor" koncern med globalt avtal så det är bara att acceptera tyvärr. Varför det globala avtalet är så superkass kan man grunna lite på :) Ja tjänstebil/förmånsbil kan man diskutera till dödagar, men som det är nu är det ett billigt sätt att ha tillgång till en ny bil vart tredje år. Frågan är hur mycket dyrare det kommer bli, vissa räknar med 25-35% dyrare, det är fortfarande billigare än att äga/hyra sin bil privat. Jag avstår ingen lön, biles förmånsvärde (fn ca 3600, efter nyår ca 4400) läggs på min bruttolön och skatt dras på det högre beloppet, så jag får ut mindre netto. Men tror mig ha förstått att ev pension kan påverkas negativt av tjänstebil. |
|
| Du avstår implicit lön även om bilen "ingår" i lönen. Bilen är ju inte gratis utan en del av arbetsgivarens ersättning till dig. Hade du inte haft bilen hade sannolikt lönen varit högre. Men det blir lite av en filosofisk diskussion. Många gillar att tänka så, dvs att bilen bara kostar sitt förmånsvärde. Det vill jag påstå inte riktigt stämmer. Det var dock inte riktigt trådens ämne. | |
|
På mitt förra jobb (mindre med-tech bolag) var det fritt val av modell baserad på en TCO-modell med en månadskostnad på 6300kr per månad för bolaget. Denna kostnad var beräknad via en modell som Autolease tagit fram. I denna modell var man tvungen att räkna in en årlig milsträcka på 3000mil. ”För att det skulle bli rättvist för de som körde långt.” Genom att förhandla priset rätt hårt med olika handlare lyckades jag få in en rätt trevligt specad BMW, klart bättre än att utnyttja leasingbolagets ramavtal som vi ändå inte behövde följa. På mitt nuvarande jobb (större börsnoterat bolag) gäller inga TCO eller PPB. Det är bara el eller laddhybrid som gäller från antingen Volvo, BMW eller Toyota. |
|
|
Gammal tråd men ändå intressant i dessa tider med förändrade förmånsvärden annat som hänt nyligen. Det verkar vara väldigt skilda belopp hos olika personer i tråden. På vårat företag använder vi operationell leasing med TCO som innebär att vi tar hänsyn till alla kostnader som uppstår för företaget. Alla kalkyler räknas på 36 månader och 3000 mil/år. Det som ska ingå i kalkylen är: Leasingkostnad Serviceavtal inkl däck och hyrbil skatt försäkring alkolås sociala avgifter på förmånsvärdet (fmv * 0,3142) halv moms =TCO för företaget Fram till juni 2021 hade vi TCO 9100kr som gräns. Dock kommer det justeras ganska snart eftersom framförallt sociala avgifter gått upp i o m högre förmånsvärden. Fokus är på laddhybrider och elbilar. Vi har alla möjliga modeller såsom V60 T6 530 e Kia Optima Mitsubishi Outlander Skoda Superb iV BMW i3 MB 300de etc. Dock kommer vi att smalna av utbudet till ett fåtal märken då administrationen är ganska krävande med TCO-modell eftersom varje offert måste skickas in till finansbolaget. När vi skulle ta fram TCO-taket så utgick vi från Volvo V60 D4 som rymdes inom 7,5pbb och är ganska lagom naturligt val för de flesta. Vi kollade vad bilen hade för TCO och satte det som tak. Vips kunde vi välja "dyrare" bilar till samma kostnad för företaget som en vanlig V60 skulle kosta. |
|
| Hela poängen med en TCO baserad policy (framförallt op-lease) är ju att man ska sluta utesluta bilar. Om någon vill åka Honda istället för Volvo så är det helt ok så länge hen betalar för det. Tycker det är ett rejält tankefel från er sida. Det är väl inte jobbigare att begära in en offert på märke X än märke Y från leasingbolaget? Vad är det för leasingbolag för övrigt som tycker det är "jobbigt" att ge offerter? Byt dem omedelbart, lata människor ska inte belönas ;) | |
| Vi jobbar både med Alphabet och Athlon. Det enda föraren betalar är skatt på förmånsvärdet och löneväxling är inte aktuellt. Leasinggivaren tycker nog inte att det är jobbigt att offerera men problemet uppstår när en del fordon plockas ut och sen när nästa förare ska ha bil med samma spec så ryms den inte inom kalkylen längre när ÅF har höjt priset med 30 000kr mot vad en annan förares bil kostade några månader innan. Denna ändring kommer i sin tur leda till att alla har möjlighet att välja samma bil (som blivit en godkänd modell). Ibland, när vi är något över gränsen så behöver viss utrustning plockas bort och eftersom det är svårt att veta hur finansbolaget värdesätter viss utrustning så innebär det flera offerter från ÅF innan man är i mål. | |
| Njae. Poängen är väl mest att större hänsyn ska tas till förmånsvärde och mindre till bilens pris. Eller med andra ord, möjliggöra val av dyrare hybrider och elbilar. | |
| Varför skulle större hänsyn tas till bara förmånsvärdet? Visserligen påverkar det kostnaden för sociala avgifter men i en TCO vill man ta hänsyn till alla kostnader, framförallt restvärdet som spelar en stor roll. Vi struntar i vad bilen kostar så länge kalkylen går ihop (=blir kostnadsneutralt för företaget mot referensbilen). Föraren kan självklart ta hänsyn till förmånsvärdet för att det ska svida mindre i egen plånbok så länge kalkylen håller sig inom ramen för TCO-beloppet. | |
|
Jag förstår inte alls vad ni försöker uppnå och upplägget låter tämligen krångligt och rent ut sagt märkligt. Kasta "referensbilen" i soptunnan. Sätt en godkänd TCO/mån i kronor och ören. Sen väljer man bil fritt under det beloppet. Om en förare pga bra kampanj lyckats få in en bil som nästa förare inte lyckas med - trist men så funkar världen. Priser ändras. Det finns säkert en annan bil som inte var möjlig tidigare osv. En sådan modell är rättvis, förutsägbar och förarna blir nöjda. När HR och ledningsgrupper ska sitta och godkänna bilar blir det bara skevt, ineffektivt och nästan alltid - baserat på gamla fördomar från chefer som "minsann kan det här" men i verkligheten inte gör det ;) |
|
|
Ja referensbilen är kastad i tunnan. Den användes från första början för att få fram beloppet som vi ska hålla oss till så vi har ju ett belopp att hålla oss till. Vad är det som är krångligt utom att flera offerter måste skickas ibland om man inte kommer under TCO-taket? Vad man vill uppnå är att gå ifrån fossila alternativ till ny teknik till samma kostnad som en bil med förbränningsmotor. Vad var er tanke när ni gick över till TCO? Vi har även miljökrav med tak på max CO2 osv så fritt val fungerar inte hos oss. Vad tar ni med i er TCO? Ett belopp Kr/mån säger ingenting om det inte framgår vad som ingår i beräkningen. |
|
|
Vi uppnår samma sak som ni och räknar på samma sätt i princip. Däremot har vi noll åsikt om vad de anställda åker för bilar. Vill man åka dyr eller konstig bil syns det på månadskostnaden. Över ett visst belopp får man löneväxla. Därför åker jag etron och andra åker bilar för hälften. Man får välja fritt. Visst ”trixande” för att välja miljöbilar håller vi också på med dock. Gränsvärdet för löneväxling är högre och i och med att förmånsvärdet nu är så högt på fossil åker de flesta hybrid eller elbilar även fast man får välja annat. Bra för de som håller på med husvagnar och båtar mm som kräver 4wd. Då kostar det lite mer bara. |
|
|
Lånar tråden... Är det vanligt med att man "får" en tjänstebil/förmånsbil numera? Alltså att man endast står för skatten på förmånsvärdet? Tänker främst på roller där resor förekommer som säljare etc Vad jag kan läsa mig till är det oftast någon slags löneväxling allt som oftast |
|
| Nej det är inte särskilt vanligt för "vanliga" anställda. Olika inslag av löneväxling är mycket vanligt. Högre chefer, egenföretagare eller personer som har bilen som arbetsverktyg brukar dock komma undan med enbart förmånsvärde. | |
| Ett stort svensk bolag jag arbetat på hade managementbilar som förmån över en viss nivå. De hade inget löneavdrag, men om du tackade nej till bilen så fick du 5000kr högre lön. Det blir ju samma sak som att bilen innebär ett löneavdrag på 5000kr. Men om man frågade dem som hade detta så ”betalade de endast skatt”… 😊 | |
| Ja det var ett kreativt sätt att lura sig själv att man inte löneväxlade :P | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.