AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
896

Vad ger en häftigare kam ?

Er
25
Erhnam
530D -11
Vad ger en häftigare kam ? Kanske inte den värsta, vill gärna att bilen ska gå på tomgång.
Hur mycket effekt får man ?
Vilka negativa effekter får man ?
Vad kostar det ?
Behöver en för insug och en för utblås ?

(Nybörjare)

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Tjena
Du måste precisera vilken motor det gäller.

En snäll kam kan väl ge runt 10hk rent generellt.

Det behöver inte bli några negativa effekter alls på en snäll kam. En arg kam ger orolig tomgång och tunnt bottenregister. Kan även öka bränsleförbrukningen.

Kostnad beror på motor och märke på kammen, men 2500:- och uppåt.

Antal kammar beror också på vilken motor det gäller. Men M10, M20 och M30 har 1 kam och tex. M50, M52, och nästan alla M motorer har 2 kammar. V8:orna har 4 kammar.

Kiip Spiiding!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bara en häftig kam ger inget alls igentligen, mest bara olägenheter.Det går inte att trimma en bil mekaniskt och bara ta en pinal i en hel kedja och tro att det ger nån effekt.Allt handlar om flöden och lufthastighet och kompressionsförhållande och allt som ska in i motorn ska ut i rätt balenserad mängd.det är en konst att få till en trimmad motor, inte bara köpa en massa prylar och skruva ihop och tro att det ska gå utav bara sjutton för det gör det garanterat inte om man inte vet vad man hålls med och är erfaren motortrimmare.

MVH
Hasso

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Det är förvisso ganska sant i allmänhet. Men BMWs toppar, i synnerhet M10 och M30, flödar väldigt bra från fabrik och klarar helt klart en halvvass kam med ganska gott resultat. Det har jag själv provat.

Samma kam ger däremot garanterat mer effekt om man följer upp hela kedjad från luftfiltret till slutröret, precis som du säger. Men då snackar vi ju ganska stora pengar...

Kiip Spiiding!
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Som Spiidfriik säger så är BMW's originaltoppar väldigt bra flödesmässigt.

För att ge en indikering så gav en 284 graders Shrickkam 147hk/190nm i motorn (utan luftfilter) på vår motor med webrar och extraktor. Ganska stor ökning med så små insatser. Motorn var en 105hk M10 med 18k mil
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Hur mycket gör en kam, portning av topp, högflödes kat eller raka rör och luftfilter på en 535i E34 -88? Gör avgassystemet mycket? Vet en som bytte kam, luftfilter, avgassystem (hela vägen + grenrör), porta toppen och fick 264hk på bakhjulen. Vet inte riktigt hur mycket effektförlusten är på en bil till hjulena men det borde ha vart närmare 300hk i motorn tycker jag.
Tänkte trimma bilen lite och om man bara köper kam och luftfilter så blir det inte så dyrt. Portarbetet har jag min morbror som gör så jag vet att det blir riktigt gjort.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
300hk i drömmarnas värld möjligen om ens där...
De saker du räknar upp kan väl gissningsvis ge max 30-40hk om det görs riktigt. Då snackar vi en rätt arg kam och bruxegenskaperna lär inte vara höga (rullande tomgång, klent bottenregister, hög bränsleförbrukning) samt problem med avgasvärden på SBP. En sån kam kräver oftast hårdare ventilfjädrar också.
Frågan är om original sprutet stödjer det utan att modifieras på ett eller annat sätt.

Nog GÅR det att plocka ut 300 sug hk, men det kräver omfattande modifieringar och väldigt mycket pengar. Bara kolvarna lär bli en post på 10k+ kr... Oftast hamnar man runt 1000kr per hk.

Kiip Spiiding!
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Han fick iaf 264hk på bakhjulen och han hade inte nån arg kam och förlora inget på lägre varv. Jag är väldigt säker på det. Portningen av toppen var utfört av en som verkligen kan porta toppen å, många som portar toppar kan inte sin sak rikitgt.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Då rekommenderar jag tveklöst att du lämnar bort din topp till samma snubbe och köper en likadan kam så har du världens vassaste M30 i förhållande till nedlagda pengar!
Jag är inte ironisk, bara skeptisk.

Kiip Spiiding!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.