AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.478

Vibrationer bak

Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Har vibrationer från bakaxel vid acceleration. Det
hörs tydligast från 0 upp till ca 1500-2000 varv.
Kör man i tex 100km/h utan belastning kan man höra
små antydningar till buller/vibrationer. Försvinner
när man släpper gasen el gasar lite. Det "skrapar, skorrar" även när man svänger i långsam fart, precis som om bromsarna ligger på. Bullrandet är värre när bilen är kall. Kan det vara stödlager/bakbalksbussningar el knutkors mm??Om bilen
står på tomgång och man varvar till 1500 varv vibrerar
det oxå. Försvinner över 2000 varv. Är rädd för att
dettahör ihop på något vis. Tacksam för svar...vet ej vad jag ska börja byta för del...

snesprättare
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Låter väldigt skumt. Angående stödlagret så kan man söka på det i forumet efter inlägg om det. Det har skrivits en hel del om just det.

//Schnitzer
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Har det plötsligt bara kommit eller har du köpt bilen så? Hur många mil har den på mätaren?

//Schnitzer
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Det var så när jag köpte den, tänkte att det skall
väl inte vara så stor grej, den gick så bra i övrigt.
Har aldrig haft problem med bakaxel på mina BMW. föruom silentblock osv. Men här jag vet inte vad jag
ska börja byta, eller vad det kab vara. Bilen har rullat ca 23000mil.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Stödlagret kan behöva bytas, då borde slagen under bilen sluta tycker jag. På min fars 735i så blev det bättre. Man kan smörja upp grejerna också har jag hört, men jag vet inte hur. Det bästa är att låta någon titta på bilen och provköra den, någon som givetvis har erfarenhet av detta.

//Schnitzer
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
För man kan inte chansa på dessa bilar vad det kan vara, för det finns så många saker som kan krångla. Man får ju alltid räkna med att prislappen blir lite högre än vad det bli på mer vanliga bilar.

//Schnitzer
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
har läst alla inlägg om stödlager, vibrationer osv...
har hittat mycket intressant. stödlager och
smörja knutkors börjar jag med tror jag. ska även
ha någon expert till att som du säger lyssna på ljudet. när jag tänker efter vibrerar det mest upp
till 40-50. i höga hastigheter är det så lite att
det kan vara inbillning eller ojämnheter i vägbanan.
mackel med stödlager verkar visa sig i låga hastiheter,
vid acceleration.

snesprättare
Har precis samma fel som du beskriver i senaste inlägget, och verkstan tror på stödlager efter provkörning. På fredag vet jag om det var rätt.

Mvh Sune
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Kolla dina motor-och växellådekuddar. De är med all säkerhet helt utslitna.

De som skorrar när du svänger är drivlinan som rör sig
eftersom den troligen bara ligger på kuddarna som trasats sönder. Kardanen ligger och skrapar mot ett bleck och mot värmeskölden över avgassystemet.

Nu har bilen varit inne på service, och det var inte stödlagret. Det var motorfästena som hade släppt i limningarna. De är konstruerade så att det är tvåmetallplatter som är limmade på var sin sida ett gummiblock. Tre av fästena var alltså av och motor och växellåda låg bara på dem. Detta är ett dynamiskt fel som inte syns när man är under och tittar, utan det var av en ren slump som mekanikern testade att trycka lådan uppåt.

Med de nya fästena är det som att köra omkring i fullständig harmoni och balans :-)

Tänker bara en tanke till alla som här skrivit om mystiska vibrationer och nästan bytt allt. Det är lite vikt i både motorpaket och bil, och med 400nm som belastar plus all miljöpåverkan så bör nog fler kolla sina fästen.

Mvh Sune
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Bra att du fick ordning på det. Motorfäster och växelfästerna är gummikuddar och allt som håller motor
och växellåda på plats. På V8 och V12 utsätts de för
en hård belastning och åldern gör sitt. Tills slut
slits de ut och kan släppa helt så att drivlinan mer
eller mindre inte sitter fast utan bara ligger löst på.

Då sker det enormt slitage och det kan förstöra såväl
stödlagret som kardanen m m. Så kolla dessa om bilen
uppnått en viss ålder.
75
83
750.no
750il -88
745 -85
Det ville jo vært rart om det var støtlager,bakaxel,knutkors+++ når feilen var der når bilen sto stille og varvat opp. Det er vel bare p. 924+944 som har girkassen etter knutkors+støtlager.
je
158
jesperw
540iA Touring - 95
Hade samma symptom på min 750iA -93.
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
vad kostade motorkuddarna??
Betalade 1540:- för hela kalaset. Det var säkert mest arbete,(har inte kvittot här just nu). Skulle gissa på en 50 - 100:- styck

Mvh Sune
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.