AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.947

Min 728-96 startar inte men går på startgas

Sida 2 av 2
Jaha. Då återstår väl bara DMEn nu. Kanske inte själva modulen, men åtminstone kablar och kontaktstycken i området.

Inte helt säker, men jag tror att DMEn finns i den stora säkrings- och relälådan t h längst bak i motorrummet. Lådan är kontinuerligt utsatt för takdropp från friskluftfiltrets dränering och jag har läst om dem som har fått lådan vattendränkt (genom någon spricka eller dålig tätning, förmodar jag).

Såvitt jag vet, är det möjligt att utan kodning prova en annan DME med samma artikelnummer, om du vill satsa på en osäker men snabb lösning. Jag tror att 944_... Magnus kan fylla på här. :)

/Lennart
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Om det är databoxen (DME) som lämnat in avskedsansökan är nog utmaningen att fixa startspärren (EWS) om du hittar en annan box... Köper du en box ihop med nycklar och EWS-boxen är det nog rätt så plug and play men annars kan det nog vara lite utmanande. Men jag är inte proffs på detta då jag hittills sluppit bråka med det.

(Att bara köpa en beg box kostar troligen inte mycket, jag köpte båda boxarna till V12:an för 350 kr styck från skrot i Baltikum och jag kan inte tro att en M52? box kostar så mycket mer..)

Men innan vi är där, öppna plastlocket Lennart beskrev och spana där. Du bör hitta två boxar där en för växellådan och en för motorn. Är det vatten och elände där så har vi nog en förklaring. Annars är det läge att koppla bort batteriet och lossa kontakten till boxen och mäta lite. Jag skulle börja med att mät så det är kontakt (noll Ohm) mellan spridarnas kontakter och databoxens kontakt. Du behöver ett elschema för att hitta rätt. Bör gå att hitta och ladda hem.

Men hela den här grejen är märklig pga några saker:
- Du har inte felkoder på spridare, det borde synas om det är avbrott eller kortslutning här.
- Du har ändå kontakt med databoxen så den är ju knappast helt död vilket jag kan tycka en ev. vattenfylld box borde vara.
- Ledaren mellan en spridare och boxen skulle kunna gå av, två också, men inte tre, fyra, fem, sex stycken så maskin är död. (den borde gå på bara tre cylindrar kan jag tycka)
- Att du har fungerande tändning måste innebära att vevaxelgivaren är okay, kamaxelgivarna vill jag minnas att mina M50 och MT54 går utan (även om de går sämre) så det kan vi bortse från så länge.

Det är inte så att det finns något gammal strulande larm på kärran? Där kan någon uppfinnarjocke gjort någon jäkla koppling och ställt till det?

// Magnus

Gu
17
Gusten1968
728I-96
Ford Scorpio 2,8 Gia-87
Ford Capri-70
Tusen tack för tips och råd
Ska öppna plastlocket och spana imorgon
återkommer när jag gjort det
/Thomas
Gu
17
Gusten1968
728I-96
Ford Scorpio 2,8 Gia-87
Ford Capri-70
Då har jag kollat vid boxarna ser torrt och fint ut
Bara ett original larm som fungerar
/Thomas
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Du hade köpt ny vevaxelgivare, Kinaskräp eller bättre kvalitet?
Här är en onödigt lång tråd om en lyckad ”swap” av en DME, som till att börja med, inte verkade vara den självklara boven. Bara envetna misständningar på två cylindrar. Kanske något att fundera vidare kring?

Länk

/Lennart
Gu
17
Gusten1968
728I-96
Ford Scorpio 2,8 Gia-87
Ford Capri-70
vevaxelgivaren köpte jag på autdoc för runt 500 så det borde vara skaplig kvalitet.
Finns en inspruningstyrbox på bildelsbasen som kommer från en 728-96 lika min
ska ringa och kolla imorgon
Är jätte tacksam för alla hjälp och ideer
/Thomas
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Kolla ebay.de etc också, sök på artikelnumret din box har. Svenska skrotar har en förmåga att tro de säljer guld. Men läs på om startspärr först för jag tror du måste krångla med det på din kärra.

// Magnus

Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Och nu fastnar jag på givaren. Finns mängder med trådar här på AP där billigar givare inte fungerar ens som nya.
Exakt vad har du köpt?
Gu
17
Gusten1968
728I-96
Ford Scorpio 2,8 Gia-87
Ford Capri-70
Hej igen
Beställde en DME box från skroten och testade här nyss
ingen skillnad tyvärr
ang vevaxelgivaren så har jag provat med 2 och ingen skillnad den beter sig inte heller som den gjorde förr när den var trasig och den borde hy inte gå på startgas heller om jag har förstått det rätt
Jag är ledsen om jag lurade dig att satsa på en beg DME. Jag trodde att 944_drivers efterföljande inlägg fick dig/oss att inse, att problemet inte var så enkelt.
Jag har nog själv också läst tidigare, att man behöver byta nyckel (transpondern i den, åtminstone), EWS och DME, allt från samma skrotade bil.

Din bil har EWS II.
I korthet går systemet ut på att låta nyckel, EWS och DME kommunicera (parvis) med varandra för att säkerställa att allt är korrekt och tillåta start. En väsentlig del av säkerheten ligger i att DME vid bilens tillverkning får ett Individuellt Serie Nummer, ISN, som inte kan skrivas över eller ändras. (Det sista är naturligtvis alltmer relativt; numera finns det folk som kan koda om en DME, t ex "Abel" i min länkade tråd tidigare.)

ISN spelar som sagt en central roll i det att den skickas från DME till EWS som skall returnera samma ISN till DME. Det är här det brister nu, när DME är en främling.

Det bör i ditt fall innebära, att startmotorn f n visserligen går, men att det varken kommer gnista eller bensin.

Vilken väg du nu skall välja, blir en fråga om du t ex kan hitta någon som kan kopiera data från din gamla DME till den "nya" eller kanske kan laga den gamla.

Om du känner för det, kan du öppna den gamla och göra en noggrann besiktning av lödningar och eventuellt bättra på. Eller kanske du ser/luktar något bränt.

/Lennart
Gu
17
Gusten1968
728I-96
Ford Scorpio 2,8 Gia-87
Ford Capri-70
Du har inte lurat mig Lennart
jag tog en chansning efter att jag hade pratat med en som är kunnig på BMW som trodde att det var bara att sätta i en DME box så jag chansade och köpte en från en skrot som suttit i en 728 från 96 lika min.
det finns DME och EVS boxar i par med nyckel på E-bay för mellan 1000-ca 1500 ink frakt så frågan är om jag ska kör på det eller om det finns andra ideer
// Thomas
Sådana här kluriga problem lämnar mig ingen riktig ro... ;)

Läste nu tråden från början och fastnade för det här citatet från någonstans i början:
"Startar på startgas.
startar inte utan gas men "små tänder lite" stoppar även startmotorn lika som när vevaxelgivaren krånglar ibland inte hela tiden."

"... stoppar även startmotorn... " Vad betyder det? Kan du utveckla detta lite?

Och med anledning av ovanstående en kontrollfråga, standard när det gäller BMW :är batteriet friskt, fräscht och fulladdat?

/Lennart
Gu
17
Gusten1968
728I-96
Ford Scorpio 2,8 Gia-87
Ford Capri-70
jo så här Lennart
Innan jag bytte oljan nu här nyss då den luktade lite bensin
ville säkerställa att oljerycket var det rätta så att den inte var komp lös och inte gick därför
har råkat ut för det en gång tidigare-
kan även vara så att batteriet inte var 100 laddat
nu är det iaf full fart på startmotorn och den stoppar inte.
en fundering
Kan det vara så att vevaxelgivaren sköter tändningen och kamaxelgivaren sköter insprutningen ?
För kamaxelgivaren är inte bytt?
Var sitter EWS boxen?
Jag har köpt felkodsläsare BMW 1.4.0 från E-Bay den funkar inte när man ska installera den på datorn den bara blinkar till en gång?
Någon som har nån ide på det ?
Tips på någon bra till bra pris
// Thomas
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
På M50 så startar inte bränslepumpen om vevaxelgivaren är defekt.

Om du sammanfattar vad du vet (100%) nu:
Relä bränslepump
Bränslepump
Kamaxelgivare
Vevaxelgivare

För mkt gissningar just nu.
För att svara på Thomas' två/tre frågor:

Jag är ganska säker på att vevaxelgivaren är den centrala här. Dvs att kamaxelgivaren visserligen är viktig för motorgången men inte för att motorn ö h t skall starta.

EWS- modulen sitter innanför/framför handskfacket och har en gul kontakt.

BMW Scanner köper man bäst från OlaO här på forumet. Synd att du inte började där. Allt annat är verkligen ungefär som att köpa vevaxelgivare från Autodoc. ;) Ett lotteri med många nitar...

Men det är bra att du börjar i diagnosänden nu.

/Lennart
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Låter som misstänkt startspärr som slagit till.
Men det borde givetvis ge en felkod.
Gusten1968, jag har svarat på ditt meddelande.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Nu har trådskaparen en fungerande programvara på gång till BMW scanner.
Även en Inpa kabel på väg. Anländer sannolikt på tisdag.

Själv har jag alltid använt Inpa för sådana här jobb men jag gick ut till min 540 för att prova lite och tryckte iväg en synchning med BMW scanner. Fick ett error meddelande att min DME inte stöddes och sen startade inte bilen...magont.

Kopplade i Inpa och gjorde som jag brukar och då gick det bra ;-)
Filmade det hela med mobilen så då vet du hur du ska göra Gusten. Men det är högst sannolikt att din äldre bil går att syncha med BMW scanner. Så det kan du prova.

Här är filmen hur man synchar med Inpa:
Länk

Här är en bild var i BMW scanner du gör det. (Som inte fungerade på min...)
Länk

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.