AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.027

Hur varm får stolsvärmen bli?

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
På X5 häromdagen slog jag på stolsvärmen och efter en stund tyckte jag att det brände rejält. Då jag är överviktig och bär för tajta tröjor så brukar tröjan åka upp på höger sida när jag sätter mig i stolen.
Nu har jag en blåsa och är röd på högra sidan vid "midjefläsket".
Jag har mätt tempen på stolen och på högra sidan där fläsket är bränt får jag upp +62.5 C
Det är ju för varmt.
Hur kan det hända? Borde det inte finnas "skyddskretsar" som skall förhindra sådant?
Vet någon hur varmt det får vara enligt spec?

"Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV"
BMW CS #05XXX

js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Har för mig att jag sett siffror som säger dryga 40 grader vid högsta värme, men hittar inte dem nu.
Sedan om värmeslingorna har skadats, tex ett knä i stolen när man sträckt sig in efter något i bilen så kan det bli betydligt värmare där. Det finns rapporter om att det har bränts hål i klädslar av skadade slingor som gått bananas.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Tackar.

Stolen borde vara CE märkt (elsäkerhetsdirektivet) så jag får se hur BMW ställer sig till det kravet.

"Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV"
BMW CS #05XXX

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Om jag nu minns rätt så CE märker man inte personbilar. Det är andra regler. Men det är ju en bisak.

Ditt problem är troligen att slingan skadats och därför överhettar bitvis, snusdosa i bakfickan etc kan räcka. Fixa innan det i värst fall tar eld.

// Magnus

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
60 grader är för mycket. Något är antagligen fel. Har erfarenhet av ett liknande fall. Svärfar drabbades av samma sak i sin Volvo S80. Det var så pass att han fick lämna stolen och det blev ett brännmärke i stolsklädseln. Han fick en ny stol av Volvo kan jag tillägga. Annars så var svärfar en bastant man om det nu har betydelse.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Håller med ovan fel på slingan risken för brand i stolen .

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
kan man inte ställa det via bimmercode ? Jag kunde det på min gamla M140.

Det kanske har ballat av...eller man kan se vad den står på ifl i appen.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
intressant...

stolsvärmen på min GT är också mycket snabb och den blir rejält varm. Även med ytterkläder känns det så det blir på gränsen. (Volvon som anses vara en prima vinterbil, anpassad till svenskt klimat tar dubbelt så lång tid på sig och blir knappt hälften så varm...)

M

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Det kan förvisso vara bra tryck i stolsvärme, har det i min andrabil (Skoda) där man kan köra för fullt max en minut. Men man ska förstås inte bränna sig! Här är något fel och kan riskera bränna hål i klädseln om det vill sig illa. Skulle ta ett snack med BMW.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.