|
|
|
|---|---|
|
Haft min 116i -15 f20 (8300 mil) inne på verkstad sedan i tisdags pga fel på drivlina. Visar sig vara sträckt kamkedja. BMW hänvisar till försäkringsbolaget så har anmält skada nu. Är detta ett känt fel som BMW bör ta som good will? Alltid servad hos BMW och som sagt inte gått speciellt mycket. Läst mig till att det varit ett problem med tidigare 1-serier i alla fall. | |
|
Inte bara 1serien, utan alla 4 cylindriga motorer, trodde det var åtgärdat på en 2015 6 cylindriga motorer verkar inte ha dessa problem |
|
|
"BMW hänvisar till försäkringsbolaget". I klartext: "Vi och vår produkt har ställt till det, men någon annan - du själv eller det stora försäkringskollektivet - måste faktiskt betala. Det är inte vårt ansvar, det förstår du väl?" Vad är det som gör att fb uppenbarligen finner sig i den här absurda situationen? Är det för att få kalla sig t ex "BMW Originalförsäkring"? Ger det mer på plussidan, än vad det kostar att ta hand om skador som egentligen inte är försäkringsdito? /Lennart |
|
|
Det är en väldigt många olika motortyper som har använts i 116i. Först var det N45 och sedan N43 (sugmotorer) och där är slappa kamkedjor mer eller mindre standard. Sen kom väl N13 till F20 och från 2015 kom B38 - puuh. Båda turbomotorer men N13 är fyrcylindrig och B38 trecylindrig. Trodde inte att någon av dessa motorer hade problem med kamkedjorna. Vilken motor har du? |
|
|
Det är N13 som sitter i min. Så nu är det alltså upp till FB och BMW att battla om vem som bär ansvar, men BMWs motorgaranti är väl upp till 10k mil? Och som sagt alltid servad hos BMW själva så det kan dom inte ha några synpunkter på... |
|
| Garantin gäller väl bara två år, och därefter tar försäkring över, upp till max 15000 mil eller max åtta år. Självrisk ökar i takt med åren. | |
|
"... alltid servad hos BMW själva..." Här har du en kille som hade ork att löpa linan ut. Men efter att äntligen fått rätt sitter han nog på hispan nu. ;) Länk /Lennart |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är ju oroväckande tidigt N13 är ju en Princemotor dvs Peugeotmotor. tyvärr ser ju konstruktionen på kedjekittet lika ut som ända från N42 så och att det skulle blivit bättre, Nja det tror jag inte på. Dottra har ju en 116-13 som passerat 8000 bara att vänta och se när jag får byta ut kittet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Fick idag sms från BMW att försäkringsbolaget har gått med på att byta ut motorn till en helt fabriksny, var väl egentligen den bästa (enklaste) lösningen för mig personligen men helt sjukt att det ska få gå till så. Förstå vad onödigt höga försäkringspremier detta systematiska bedrägeri från BMW medför... |
|
|
Lägg på alla kostnader för stölder av rattar/lysen/navi. Vad vet vi om andra märkens misslyckanden när det gäller motorkonstruktioner? |
|
|
@zucke: en privatekonomisk gratulation! :) Men du slipper knappast en (betydande) självrisk? Eller avskrivning, kanske det bör heta? Alla försäkringar tar ju hänsyn till att grejer, hus mm, slits under årens lopp. Nåja, en bra början i a f, även om systemet med att en maskinförsäkring täcker upp för grejer med fabrikationsfel känns helt åt skogen. Den sista meningen kan också få gälla som allmän kommentar, oavsett bilmärke. ;) /Lennart |
|
|
@lenwib Tack, lite dåligt samvete men måste säga att det känns bra! 1500 kr i självrisk, men får stilleståndersättning för varje dag som den står still vilket blir ca 2,5 vecka så det tar ut självrisken + lite till. Jag håller med om att systemet är helt vrickat, men vad är inte det i denna värld... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Generöst försäkringsbolag . Att byta ut kamkedjekittet kostar ju bara en bråkdel av vad en ny motor och motorbyte kostar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.