AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
17.293

Däcktryckskontroll RDC ur funktion efter hjulskifte

Sida 2 av 2
Kl
79
Klabe
328iA GT -14
Där ser man, får hitta en annan lösning då 🙂
ha
734
haack
X3 30d -18

Klabe:
Köper du ventiler så satsa på nya original, känns som att dom håller längst och strular minst.
Det är inte det billigaste alternativet, men vill man prompt ha RDC och se individuella däckstryck så är det nog det bästa alternativet.

www.facebook.com/bimmerkodning
Kl
79
Klabe
328iA GT -14
Köpte i princip nya begade vinterdäck från en 5-serie på orginalfälg och med största sannolikhet originalventiler då mina vinterdäck till f34an var dåliga.borde ha googlat bättre 😀

Antigen flyttar jag över mina originalventiler från de gamla vintethjulen eller så programmerar jag bort RDC
Jag har liknande problem. Däckfirma bytte två av mina däck till nya , när jag körde hem så startade ja ”reset” av RDC systemet det kom up till 49% och stannade där väldigt länge. Därefter kom varningstext att tryckmätning är ur funktion. Testade felar gånger med samma resultat 49% och sedan länge ingenting och därefter varningstext . Kollade ventilen , det är i metal och ser likadant ut på alla fyra. Kan inte komma tillbaka till däckfirman eftersom det är påsk nu.
Några teorier jag har:
- när dem bytte däck så byter dem inte eller bytte till fel typ av TPMS i
- de skadade TPMS sensor under montage eller vinter lagring av hjul
- det är något annat fel.
Vad tror ni om dessa?
Dessutom fråga: TPMS sensor är väl inte nån engångs grej som man slänger när man byter däck och man måste skaffa ny till nya däck?
ha
734
haack
X3 30d -18

Troligtvis en trasig sensor.
Däckfirman borde kunna läsa av vilken som strular.
Tpms sensorer strular alltid förr eller senare.

Hur komplicerat är det att byta? Måste däcket tas av fälgen ?
ha
734
haack
X3 30d -18

Ja men bara delvis.

Tack Haeck , har du kanske en aning om vad det kostar att bytta
ha
734
haack
X3 30d -18

Inte en susning..jag vet däremot att det alltid är billigare att koda bort systemet. ;)

ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Anledningen till att man har TPMS är för att man ser inte på ett RFT-däck om det har punktering, tveksamt om RPA kommer notera det. Och har man punktering på ett RFT så ska man sänka hastigheten och ta sig till närmsta däckverkstad. Det är farligt att fortsätta köra som om ingenting har hänt.

Men använder man inte RFT så är det nog enklast att bara programmera bort funktionen.
Lasse Karlsson
Tar upp denna tråd igen, då jag har exakt samma problem, på min nya BMW.

Har en 530 dT-17, som jag köpte av privatperson 230227. När jag köpte bilen, satt det odubbade vinterdäck på. Bytte sent om sider till sommardäcken, för en vecka sen, o nu larmar bilen för RDC ur funktion, o det går ej att "resetta".

Sommarfälgen är original BMW, o däcken som sitter på är helt nya, o byttes på samma dag som jag hämtade bilen(dock med vinterdäcken på!). Tänkte naturligtvis inte på det då! men har kollat nu, o såg att ventilerna på sommardäcken har gummihals o vinterdäcken metallhals, o om jag förstått denna tråd rätt, så är det väl det, som är problemet!?

Frågan blir då: De gamla sommardäcken lär ju ha haft rätt ventil, varför monteras inte dom "vidare" till de nya däcken?? eller hur fungerar det där?? Skulle inte tro att ägaren innan, åkte runt med ventiler på sommardäcken, som inte var kompatibla med RDC systemet? eller har jag fel??

Hur fixar jag detta enklast, o billigast? Ska jag åka till gummiverkstan o be dom beställa kompatibla ventiler o montera på sommardäcken? eller ska man lyssna med BMW ang ev omprogramering av RDC systemet?

Känner att jag gärna vill ha ett "fungerande" system på bilen, då systemet finns.

Ha det gott i sommarvärmen!!

modolasse
Hej,

När jag köpte min nuvarande -99, hade den tre halvdöda RDC-ventiler och en heldöd.
Den förre ägaren hade valt att flytta däcken ist f att ha separata vinterhjul med (ännu idag) svindyra sändarventiler. Vid något däckskifte hade en ventil brutits av och systemet larmade.

Efter att ha konsulterat den förre ägaren, som bara hade en dålig erfarenhet av falsklarm, valde jag att släcka funktionen. Som jag ändå tycker är lite overkill. Visst händer fortfarande punkteringar, men de rankar nog lågt bland trafikens alla risker.

Ditt fall har kanske någon liknande bakgrund? Jag har svårt att tänka mig att verkstaden på eget bevåg fimpat befintliga sensorer.

Den moderna typen av sensorer är åtminstone billigare, om du tycker att du vill ha denna säkerhet. Verkstaden bjuder antagligen på omläggningen av däcken, särskilt om du låter den stå till tjänst med sensorerna. :)

/Lennart
"Enklast" och bäst är att åka till däckverkstan och låta dem reda ut vad problemet är.
(Ventiler sitter i fälgen och inte i däcken.) TPMS sensorn har en klump på insidan.
Jag har läst någonstans att förväntad livslängd på batteriet (och därmed hela ventilen) är ca 6 år medan vissa rapporterar full funktion efter dubbla tiden.
Jag vet inte om lagring under halva året gör att vi kan räkna med längre livslängd.
Man kan spekulera i om du förhandlade dig till nya däck och fick en halvdan lösning eller om det var en praktikant som monterade däcken, och följde "standard" att montera nya ventiler (men av fel modell). TPMS är hyfsat dyra.
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Moderna TPMS-ventiler ska gå ner i powersave-läge när de inte används.

Jag hade pyspunka i ventilen på min förra bil, det krävdes en ny ventil för att fixa och om jag minns rätt så skulle det kosta 1000+ att byta... (jag struntade i det).

Så jag sätter en slant på att tidigare ägare körde utan TPMS-ventiler på sommardäcken när orginalventilerna gett upp.

ha
734
haack
X3 30d -18

Modolasse:
Bmw kommer inte vilja programmera om något åt dig.

Lasse Karlsson
Tack för svar!

Misstänkte att ventilen sitter i fälgen o inte i däcket! Detta gör det hela än mer underligt, då sommarfälgen från början måste ha haft rätt ventiler, då det är originalfälg, men att man då kanske valt att , av nån anledning ta bort dessa, alt att de felfungerat?

Får se hur jag gör? Fick kontakt med haak, som bor nära, som erbjöd omprogramering, eller vad tror ni om att byta TPMS ventilerna från vinterdäcken till sommardäcken(det kanske inte ens går??) o om det funkar, sedan ta en funderare till vintern, om man vill skaffa nya ventiler till vinterdäcken, för att få fullgod funktion året om??

HA DET!

modolasse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.