AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
17.286

Däcktryckskontroll RDC ur funktion efter hjulskifte

Sida 1 av 2
Da
11
Davma
320d Touring -14
Hej alla!

Köpte för ett par dagar sedan en Bmw 320D -14, Igår var jag och bytte till vinterhjul, När jag körde ifrån verkstan så får jag ett meddelande på skärmen att jag måste återställa däcktryckskontrollen.
Då gick jag in på Fordonsinfo> Fordonsstatus > Initiera Däcktryck och lät den ladda, Körde sedan iväg och körde i ca 20 minuter utan några resultat (Den stod fortfarande på "Däcktryckskontroll initieras...")
Senare mot kvällen testar jag samma sak och väl under färd får jag meddelandet "Däcktryckskontroll (RDC) ur funktion)

samtidigt så lyser en gul varningstriangel på instrumentpanelen.

Någon som vet vad problemet kan vara? Fungerade helt felfritt fram tills de bytte hjulen.
Kan man återställa hela systemet? (Fabriksåterställning) utan att behöva ta in den till verkstad? Gjorde det på min förra e39 genom att koppla ur batteriet.

Tacksam för svar.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Har du TPMS-ventiler i vinterhjulen? Vet du att dessa fungerar och är programmerade för att kunna prata med BMWs?
Da
11
Davma
320d Touring -14
Hur kollar jag upp detta? Min kunskapsnivå på bilar från framtiden (allt efter 2000) är på typ 0.. haha
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det troligaste är att vinterdäcken till bilen inte är utrustade med TPMS. Många struntar i det nämligen. Eller om du har TPMS så kanske de inte är i rätt utförande som JSN skriver.

Har du vinterdäck på en fälg som inte är en BMW-fälg så är det nog ganska troligt att du helt enkelt inte har TPMS. Du ser om du har tpms om däcktrycksventilen är tillverkad med en hals i aluminium. Annars är halsen tillverkad i ett vanligt gummimaterial, så som det alltid varit.
Da
11
Davma
320d Touring -14
Jag gick precis ner och tog en titt, Ventilhalsarna är i gummi, Då är det med största sannolikhet detta som "spökar". Är detta något som måste åtgärdas snarast eller är det bara till att köra på?
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Bara att köra på.
Dock så har du ju inte övervakning av däcktrycken samt bilen lär ju varna men i övrigt inget farligt att köra runt med.

Köpte själv 4 st däck förra året med TPMS från bythjul varav en TPMS sensor inte fungerade vid leverans, gav samma varning.

/P-O
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Din bil ligger nog precis i gränslandet för när TPMS-ventiler infördes - kolla hur det ser ut på dina sommarfälgar.

Du kan även kolla i någon av alla VIN-decoders på nätet där du knappar in ditt chassinummer - då bör det komma upp om du har TPMS-systemet på din bil.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Da
11
Davma
320d Touring -14
Jag vet om att jag har aluminium halsar på sommar uppsättningen, Fungerade helt felfritt fram tills hjulskiftet utfördes. Jag är som sagt inget snille när det gäller nyare bilar men det känns som att detta kan vara problemet.
Såg dock att det finns TPMS ventiler med gummihalsar också vilket gör att jag inte är 100% på att dem ventilerna som sitter på INTE är TPMS.
ha
734
haack
X3 30d -18

RDC mäter via TPMS ventil
RPA mäter via abs-kransen och kräver därför inga sensorer.

RPA=Standard på bmw <2015
RDC=Standard på bmw 2015>

Både RPA och RDC är däck övervakning som eu kräver.
Dock är Sverige undantaget kravet att det ska vara RDC.

RDC går att eftermontera på F-serie bilar som har RPA, och det går även att nedgradera bilar som har RDC till RPA för att slippa TPMS ventiler.

www.facebook.com/bimmerkodning
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Om du hittat några Tpms-ventiler med gummihals så kan du nog vara säker på att det är billiga piratgrejer som kommer krångla med avläsningen.

Dock är problemet inte större än att du kommer ha utroptstecknet i checkkontrollen när du kör. När du startar bilen så blinkar det några gånger.
Da
11
Davma
320d Touring -14
Alltså, TUSEN TUSEN tack för alla bra svar!!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, det finns OEM-ventiler som har gummihals - t ex. har jag en uppsättning original 18" Mercedes-fälgar med original Mercedes-TPMS-ventiler monterade...

Det är dock vanligare med "metallhals"...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ha
734
haack
X3 30d -18

AlexanderK:
Problemet är större än så.
Du har ju ingen däck övervakning alls så länge det varnar.

Da
11
Davma
320d Touring -14
Någon som vet vad det kan kosta på ett ungefär att få fixat?
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
TPMS-ventiler eller omprogrammering?
TPMS-ventiler från några hundra (ebay) plus motnering till några tusen (hos din lokala däckfirma)
Omprogrammering - enklaste att hitta någon i din närhet som har rätt verktyg (programvara). Jag är tveksam till om BMW hjälper till med omprogrammering...
Om någon är intresserad:

Omgörning från TPMS till RPA (kontroll via ABS-systemet) finns beskriven på lite olika ställen:

Här på AP har "haack" länkat till en omfattande beskrivning för att jobba med esys (länken finns i ett inlägg från haack).

Länk

Ett annat exempel kommer från bimmerfest. Det sägs inte vilket program som används, men det luktar INPA, kanske NCS Expert.

Länk

/Lennart
Kl
79
Klabe
328iA GT -14
Är det nån som vet om det går att använda TPMS sensorer från en f11 på en f30?
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Kan inte tänka mig att det skall vara några problem
Klabe...ska du nog inte var helt säker på.

Enklast borde var att söka på nätet och se om du får upp samma artikelnummer.
Kl
79
Klabe
328iA GT -14
Kollade med BMW, det är tydligen inte samma artikelnummer ☹️
ha
734
haack
X3 30d -18

Klabe: Det är olika frekvenser på dem.
Universala ventiler kan man programera, det kan man inte med original.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.