|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder, en E36 323 som blir orkeslös efter ett tag när dem kommit upp arbetstemperatur. * Kallstartad så är den pigg vid gaspådrag, finns bra tryck över hela registret, dvs. både bottenvrid och över 5000 varv * När den börjar närma sig eller precis kommit över arbetstemp, så är den fortfarande pigg, går bra * Efter cirka 10-15 minuter på arbetstemp så förändras avgasljudet något och den blir stegvis väldigt orkeslös * Händer inte mycket vid gaspådrag, går att köra men finns inget tryck alls * Ligger man i 100 på femman och stämplar fullt så känner man snudd på ingenting * Stannar man till på tomgång, så ligger den jättefint på tomgång * Den går inte ojämnt, fint och jämn på alla varvtal * Full stämpel på 2an 3000rpm så kan den tveka och hosta lite men går dock jämnt upp (dock inget tryck alls) * Tomgång, gasar man fullt från 600rpm så bluddrar det ordentligt mellan 600-2000 rpm, går långsamt * Man känner att den går riktigt dåligt mellan 600-2000, mycket "skak" i motor om man gasar fullt från stillastående * Stänger man av och låter den stå 10-15 minuter efter den varit varm, så är den svårstartad, går ett par varv på startmotorn innan den hostar igång * Går som sagt att köra bilen utan problem, inga misständningar vad jag märker utan den är bara orkeslös * Parkerar man bilen under natten och låter den kallna, så startar den på första vridet direkt, och går som ett skott till den blir varm igen Idéer? | |
|
Börja med en felkodsavläsning, för mer kött på benen i vidare felsökning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Check, tänkte om det fanns något uppenbart som jag missat här. Har ingen avläsare för OBD1 så får lämna in. | |
|
Hej, Du nämner inte årsmodell, så bilen är ju inte helt definierad... Men om du vill klara dig själv, utan att blanda in en verkstad, som kanske/antagligen inte (heller) har koll, kan du nog till en lägre kostnad komma till klarhet via den här länken: Länk /Lennart |
|
|
Ah, tänkte att man såg på motorkoden :) 323i 1996 M52B25. Kollade runt på att få tag på en OBD1-läsare men prislappen är densamma som en verkstad typ, räcker med att jag får koderna från verkstad i så fall. Får se om jag får tag på en! |
|
|
Jag vet ju inte om OlaO kan hjälpa till med sådana här gamla bilar längre, eller om du har en passande dator. Men OM allt stämmer, har du till en rimlig kostnad ett färdigt verktyg redo även till nästa gång du behöver en felkodsläsning. /Lennart |
|
|
Det kan vara så att man vill läsa, radera, köra något för att sedan läsa igen för att kunna felsöka på ett bra sätt. Då är det en betydande lägre kostnad att läsa själv. FAF |
|
|
Om du har tillgång till en laptop-dator, har jag nog ett interface med både OBD2 och kontakten till den gamla runda anslutningen, plus programvara (Carsoft). Har ingen användning av det längre men hade stor nytta av det på både E46:an och E39:an. Om det är intressant kan du slänga iväg "powerpost" (meddelande) till mig. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Helt missat både inlägg och PM. Uppdatering: * Ny LMM, ingen skillnad * Ny vevaxelgivare, success! Går nu bra efter ny vevaxelgivare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.