|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Misstänker precis som Kristoffer var inne på att vi kommer se privatleasingmarknaden plocka upp rejält och se samma sorts rabatter som företagsbilarna tidigare haft. Man kan ju se i siffrorna att Audi minskat sin försäljning till juridisk person och istället ökat kraftigt på privatmarknaden, och dom var ju i princip "först" med starka erbjudanden för privatleasing. Mercedes har också varit aggressiva där senaste året. Högre bonus på miljöbilar, bättre privatleasinerbjudnaden och fler bilpooler i storstäderna kommer vi nog se framöver. Jag tror också att finansbolagen kommer bli mer aggressiva framöver och ta en större del av kakan. Vi har ju redan sett att dom erbjuder såväl försäkring som serviceavtal, men jag tror också att man snart kommer bli erbjuden tillgång till olika laddnätverk och laddboxar hemma etc allt på samma faktura för att äga ännu mer av affären. |
|
| Acey; jag tror du har rätt, det är ju så marknaden fungerar i USA och vi brukar ju ligga 15år efter dem. Snart kommer vi väl få poäng kreditvärdigheten som mäts på hur höga månadsavbetalningar du kan göra, precis som i USA. | |
| Slippy: Helt säkert, skulle inte alls förvåna mig. Leasingpaket 1 000 / 1500 / 2000 osv mil per år. Allt på en faktura, el inkluderat för att kunna köra dom valda milen, försäkring, finans. Ingen insats, lämna tillbaka efter 24/36 månader. Precis som telefonbolagen gått från att ta betalt för minuter och megabyte till flatrate abbonnemang med tillggstjänster. Där kommer bilmarknaden också hamna. | |
|
Frågan är vilka extratjänster man vill sälja? - Försäkring är rätt uppenbart - Servicepaket inkl däcksförvaring När datakonsumtionen drog iväg för (mobil)operatörerna var de rädda för att bli en bitpipe. Och idag ett helt annat erbjudande även om det tufft att vara konsument då det utbudet spretar duktigt för innehållet. |
|
| Servicepaket kommer snabbt bli rätt svårsålt eftersom elbilar inte kräver schemalagd service på samma sätt. Servicekostnaden exempelvis för en ID3 är 1/3 av en Golf. Hårda tider för verkstäderna också framöver. | |
|
En ID.3 kostar inte så mycket mindre som en 1/3 av en Golf. Visst, de blir ju inte oljebyte, men Inspektion, friskluftsfilter, bromsvätska infaller med samma intervall som tidigare. Sen blir tidsåtgången något längre eftersom högspänningskomponenter kontrolleras. Möjligen kostar el-modellerna hälften över tid, men de tre-fyra första åren blir den inte påtagligt billigare än bensin/diesel. MVH Christofer |
|
|
Det är ju en service för ~3495 istället för 2st á ~4500 på en treårsperiod? Så inte 33% kanske men 40%. Sen kommer ju VW mfl inte kunna hålla på med schemalagd service i längden när inte Tesla har någon alls. Villkora garantier för drivlinan med att man måste använda verkstad för att byta bromsvätska och friskluftsfilter kommer inte heller hålla = incitamententen för aukt. service försvinner. Kvar är måhända nån slags inspektionsåtgärd men hur stor är betalningsviljan för den? |
|
|
Nej, det stämmer inte, så billig blir inte en ID.3 att serva. Alla VW-modeller oavsett drivlina rekommenderas att servas minst 2 gånger första tre åren, även om de rullar lite. "Sen kommer ju VW inte kunna hålla på med schemalagd service i längden när inte Tesla har någon alls". Det är din personliga uppfattning, var och en avgör ju själv om han/hon skiter i att lämna bilen på service, Detsamma gäller ju alla bilmodeller. Att just Tesla inte behöver servas, om det nu verkligen stämmer, har ingen likhet med alla andra biltillverkare, de lever till stor del på eftermarknaden och är anledningen till att vi kan köpa bilar så "billigt". Skulle väl vara Porsche som är undantaget i så fall. MVH Christofer |
|
|
Det handlar inte om att "skita i service". Det handlar om att det inte finns någon schemalagd service. Man servar saker när det behövs, annars inte alls. Det här med att lämna in bilen regelbundet är baserat på oljebyten och när det försvinner så faller hela modellen. Tidigare har man kunnat "tvinga in" kunderna pga oljebytet och dess samband med garantin men det går inte framöver. Nu orkar jag inte leta upp serviceavtalet i SAMS FM 36mån men jag vill minnas att det summerar nånstans till 3500kr. Sen kan det ju finnas spons från VGS där men det bryr sig ju inte kunden så mycket om. Man vänjer sig vid en ny och lägre prisnivå för service för elbilar och verkstäderna kommer få det riktigt kämpigt att hänga kvar när deras största intäktskälla (regelbunden service) försvinner. |
|
| Jag tror Löwet har rätt. Räcker ju med en varningslampa för att nu behövs bromsar eller luftfilter bytas. Man använder ju knappt bromsarna på en el-bil utan oftast motorbromsar. | |
|
Så ni menar att det skall vara upp till var och en att bedöma när bilen behöver servas och att gemene man skulle kunna avgöra det? Jo visst =) Gemene man kommer givetvis att lämna in bilen när den indikerar service, oavsett om ni tycker eller tror något annat. Serviceavtal för Volkswagen-gruppen kostar 99-100:- /mån i 36 månader och 4500-6000 mil beroende på märke. Det är förstås subventionerat från generalagenten. Att bromsar skulle hålla längre på el- och hybridbilar stämmer heller inte. Det är generellt tvärt om eftersom skivorna rostar sönder istället. MVH Christofer |
|
| Precis som Tesla behöver inte heller Porsche Taycan service. Det är istället en _rekommendation_ att göra det. Men ingenting som påverkar garantier eller för den delen driftsäkerheten som på en förbränningsmotor. Inte ens kylsystemet till batterierna behöver översyn, vilket annars är ett väldigt dyrt ingrepp på andra elbilar som kräver detta. Så kan de sälja ett servicepaket på 36månader är det lätta pengar på volymmodeller. | |
| Glömde skriva att jag fick bekräftelsen ovan från en vän som jobbar på Porsche Center. Och givetvis finns det nya sätt att få in pengar. Bromsar och andra slitagedelar kommer behöva bytas. De lär kunna ta rejält betalt för coola uppdateringar till elbilar. Slutligen skall vi inte heller glömma att det lär ta många många år framöver innan den sista förbränningsmotorn är slutservad. | |
|
VW mfl. kommer inte kunna kräva in bilar på service som inte andra märken kräver, kunderna kommer välja andra märken istället. Varför kasta 10 tusen i sjön för att en mekaniker ska fylla spolarvätska och dra lite i bältena? Det är sambandet med garantin som var nyckeln. ÅF kommer stå med en tom hall och undra vad som hände om man försöker sig på det. Säljer man bilen på privatleasing är det annorlunda och det är väl VGS/VFS smala lycka. Återstår att se om man tänkt dela med sig av den kakan till ÅF i all evighet dock. Mercedes har visat att man kan tänka nytt även där. Sen åker jag elbil och har en påfallande brist på rostiga skivor. Det är sannolikt lika sant som att "elbilar har dåligt restvärde" som vissa in i döden (trots att alla siffror visar tvärtom) hävdar. Bilen bromsar regelbundet automatiskt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.