AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.718

När är det nog? Garantiåtgärder hopar sig.

ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Vet snart inte hur många gånger jag varit med bilen till ÅF nu, en resa på 27mil ToR. Bilen har gått 2000mil varav 10% är till ÅF för åtgärder eller felsökning.

Garantiåtgärder:
Bakre ljuddämpare. (Skaller, plåt lös inuti)
Främre bärarmar. (Gnekande framvagn)
Centerhögtalare. (Skrapljud)
Baksäte. (Släpper i sömmar)
Backspeglar TRE gånger, nu EN vecka efter åtgärd är det samma fel. (Varken fönsterhissar, uppvärmning, infällning eller inställningar fungerar)

Börjar bli riktigt less, jag gillar bilen men snart har jag tappat tålamodet.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Usch, sånt är jäkligt tråkigt, lider med dig
Du verkar ha fått ett måndags exemplar :(
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Ja alltså jag anklagar absolut inte ÅF, dom har ändå skött sin del exemplariskt men det tar inte bort från faktumet att jag inte kan njuta av en NY bil.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Är bilen köpt av dig som privatperson eller på något företag? Texten nedan gäller om du köpt bilen som privatperson.
Vilka ersättningar har du fått från ÅF för de extrakostnader dessaa garantiärenden har kostat dig? Både reseersättnignar och utebliven arbetsinkomst. Du har enligt konsumentköplagen rätt till denna ersättning. Blir lite plåster på såren, men kan även funka som en extra motivationshöjare för ÅF att faktiskt fixa felen.
Sedan är det lite lurigare när man har rätt att häva köpet när det är olika fel som dyker upp. Du har, efter att verkstaden har försökt fixa samma (signifikanta) fel 3 gånger rätt att häva köpet, också enligt kkl. Jag skulle vilja hävda att speglar + hissar är ett signifikant fel, men kan nog kräva lite argumentation...
Jag skulle börja med att kontakta mikael luft på Teknikens Värld, han är biljurist och jag tycker att just fallet med flera olika fel vore intressant att få hans input på. Annars är det att börja prata med någon jurist vilka möjligheter och chanser du har.
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Bilen är köpt privat, och nej jag har inte fått ersättning för några utgifter. Jag har faktiskt kommit till den gränsen jag har tröttnat, hur jag ska gå vidare vet jag inte men jag kommer kräva ersättning eller återköp.
Transocean
Jag vet hur det känns, en gång ägde jag en Citroën C5 III som hade gått några få mil som demo innan jag köpte den. Under fem års ägande var det totalt 152 fel som dök upp. Verkstan fick besök av mig flera gånger i månaden. Som tur var låg dom bara 200 meter från mitt jobb. C a 90 % av felen var antingen garanti- eller reklamationsfall och således gratis för mig.Kanske av den grunden orkade jag i hela fem år.

Jag tycker inte du skall hålla på lika länge :-) Om det handlar om ett måndagsexemplar så kommer detta bara å fortsätta. Försök att byta till en annan bil med likadana mil hos ÅF. Kanske går dom med på det?

ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Om det är garantiärenden så kan du väl lämna in den till närmsta BMW-verkstad? Eller är den närmsta 27mil ToR?
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Nja närmaste är 27mil ToR. Ringde servicemarknads ansvarig idag men kom inte så långt, visst dom kunde tanka bilen åt mig men vadå, det är en liten tröst. Nu fick jag tid den 27e november, ska åka utan fönsterhissar och fungerande backspeglar tills dess? Glömde visst att baksätet ska bytas också, sömmarna har börjat släppa i dynan. Då har det kanske åkt passagerare där i 150mil. Suck.
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Oj såg visst att jag tog med det innan
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Nu har jag varit in igen, baksätet är bytt men denna gång va det fel på höger backspegel och ÅF hade tagit hem till vänster. Nu krävs det ännu en till sväng dit. Jag spyr snart!!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

"Skrapljud" i högtalarna skrev du hade råkat ut för...

Får man fråga vad ÅF gjorde för åtgärd kring detta, bytte högtalare eller någon form av annat byte(antennförstärkare!?)?

Mvh Janne.
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Skrapljud kanske är missvisande, det var rejält oljud både vid bas och det syntetiska motorljudet. Lät som ett trasigt högtalarelement helt enkelt.
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Högtalaren byttes iaf.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok!
Tack för svar.

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.