|
|
|
|---|---|
|
Halloj! Har en jävla massa problem med min bil, men det som stället till det absolut mest är att batteriet laddar ur sig när bilen står. Hade en baslåda i förr, klippte kablarna å kastade den långt ät helvete då jag trodde det var anledningen. Men icke sa Nicke. Bilen i fråga är en 320d -08, står ganska mycket då jag än så länge inte har körkort klart, startades ibland och agerade övningskörarbil, men då jag pp senare tid måste ladda flera timmar för att ens få den att starta har jag gett fan i den. Frågan är därför, ska jag kosta på ett nytt batteri och hoppas på att det är felet (har kollat batteriet, ger inga signaler till att vara slut på något vis) , eller bör jag helt enkelt montera huvudströmbrytare i skuffen för att slippa alla jävla problem? Känns ju dock lite som en bonnlösning, men då budgeten just nu bara är studiebidrag + liiite till så känns det kanske mest vettigt ändån? Får väll hoppas att nån har nå tips till lilla stackars mig (😂🙈) å tackar i förväg ifall d finns nån vänlig själ som kan hjälpa mig litte på traven. | |
| En bil ståendes som dessutom startas några få gånger i månaden kommer förr eller senare drabbas av ett dåligt batteri. Jag har räddat många gamla batterier med min Ctek mxs 5.0 laddare som dessutom har recond läge som skrämmer liv i halvtrötta batterier. Kostar inte mer än ett nytt biltemabatteri på mekonomen. Sen har du för vana att alltid ha underhållsladdning på bilarna som står med denna. Då håller batteriet i 10 år och slipper byta vartannat:) | |
| Ska försöka skrämma liv i det då, tack för snabbt å bra svar👍 | |
|
När du lyckats få fart på batteriet - men antagligen behövs det nån rejäl laddare i stil med den nämnda, eftersom batteriet nog är väldigt nära döden - tycker jag att du skall lägga lite jobb på att försöka lista ut vad som tar (tjuv)ström. Nu är det ju inte ens säkert, att det finns någon uttalad tjuv, eftersom batteriet kanske inte varit friskt på väldigt länge. Det senare kan ju faktisk vara orsaken till de där "j-a massa problem", som du inte närmare specificerar. Men utan ett riktigt fulladdat batteri kan du inte räkna med att elsystemet uppför sig korrekt. När jag kollat om min bil tog tjuvström, har jag börjat med att mäta totalströmmen vid batteriet. Det finns lite olika praktiska tillvägagångssätt, men huvudregeln är att låta bilen somna (16 minuters väntan) och sedan mäta utan att väcka den. Acceptabel viloström brukar ligga runt 20-40 mA. Är den avsevärt högre, får du gå på de enskilda säkringarna, fortfarande utan att väcka bilen. Den elegantaste metoden är att mäta spänningsfallet över varje säkring. Då riskerar du inte alls att väcka bilen under din mätning. Det går också att rycka ur säkringarna en efter en och iaktta hur tjuvströmmen förändras. Metoden är förvisso enkel, men du riskerar att väcka bilen. Antagligen går säkringen i din multimeter (som är inställd på mA) då. Dessutom måste du vänta ytterligare 16 minuter innan du kan fortsätta. Den här tråden är nyttig att ta till sig: Länk Hur som helst, skippa idén med huvudströmbrytare. :) /Lennart |
|
|
Men om du skaffar nytt batteri och inte har möjlighet att felsöka bilen nu eller att ständigt ladda batteriet så skulle jag använda en batterifrånskiljare för att inte tömma det nya batteriet. Länk Mvh |
|
| Tiden tog slut och jag glömde bort att svara er här, men tackar för alla tips och kan meddela att jag lyckades skrämma liv i batteriet och sedan dess använt den mer än förr. När kylan kom blev den dock hopplös så misstänker att det är glödstift och/eller glödrelä. Kan nog även vara därför den käntes trött och urladdad förut, då startmotorn säkert fick kämpa nått extremt. Numera står bilen i förrådet och skäms medan jag kör runt i farsans gamla 244 glt. Extremt trött på e91an och alla problem som varit med den haha. Hoppas allt är bra med er alla, tack igen för all hjälp! | |
|
Tack för din återkoppling! Din beskrivning skulle dock kunna bekräfta misstanken om dåligt batteri. Det tar visserligen laddning men har förstörts tidigare och blir inte alls på topp. Så när kylan kommer, är det kört igen. Ett väldigt vanligt, och i det här fallet troligt, scenario. /Lennart |
|
|
Jo, ett batteri som har sulfaterat blyplattorna har tappat kapacitet och "krympt" kapacitetsmässigt - från att ha varit t ex. ett 90Ah-batteri, kan det ha blivit ett 45Ah-batteri och då kanske det inte orkar med att leverera tillräcklig spänning i toppbelastning, särskilt inte när kylan kan göra att kapaciteten minskar under halva "varmkapaciteten"...då kanske du är nere på ett 20Ah-batteris kapacitet i verkligheten. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.