|
|
|
|---|---|
|
Går i starka tankar att låta min 2014 530D lämna in handduken och köpa en av SUVarna, antingen x5 M50i, x5 45e, eller X7 M50i. Självklart fabriksny med massa optioner. Nu undrar jag när på året/kvartalet/månaden (nuvarande Corona-år) det är bäst att lägga en beställning för att få bäst möjliga pris, dvs högst rabatt och lägst ränta? Är själv säljare så har koll på IT-branschen, men har dålig koll på bilbranschen. | |
|
Tittar man på BMWs försäljningsstatistik så har man tappat 20% i försäljning jan-okt jämfört med förra året och 23% i oktober. Om det påverkar viljan att ge ännu mer rabatt på en nybilsförsäljning är oklart. Problemet har ju varit långa leveranstider eftersom fabrikerna varit stängda, så det kanske inte per automatik ger ett bättre förhandlingsläge just nu. Den enskilde säljaren har ju inte så mycket spelutrymme att spela med, jag har inte hört att generalagenten / fabriken har gått in med något särskilt coronastöd för att få fart på försäljningen. Sägen säger att det kan vara smart att försöka få till en deal i slutet av ett kvartal, jag vet inte hur mycket det faktiskt stämmer med volymerna som är idag. Kanske kan en säljare vara extra motiverad i slutet av en månad för att få lite extra provision, men jag tror inte det spelar någon större roll faktiskt. Ska du köpa som juridsk- eller privatperson? Det är betydligt enklare att få bättre rabatter som juridisk person. Hade jag varit du hade jag byggt ihop en bil och sedan begärt in offerter från 20 återförsäljare och se var du hamnar. Spela sedan ut de 3-4 mest intressanta spelarna mot varandra och välja den som kommer upp med bäst offert. |
|
|
Tack för tipsen! Jag köper som privatperson. Då jag köpte en fullt utrustad 530D Touring 2014 fick jag ca 8% rabatt på bilen och sedan lyckades de få ner räntan med någon procent också. |
|
| Jag köpte min bil av bilia Kungsbacka och Jonas M. Överlägset bäst service och pris, har fler kompisar som åker just dit även om det inte är närmsta anläggningen. Jag fick över 10%. (trp till Stockholm är ju lätt att räkna hem) | |
| DarrenB: 8 % är just den rabatt medlemmar i BMW club Schweden har, så det är vare sig någon prestation eller svårighet att förhandla ner priset med just de 8 procenten. | |
|
AlexanderK: Det var inget skryt från min sida :) Var mer av ett konstaterande att det var max rabatt jag fick då. Önskar så klart i dessa Corona-tider att säljarna har mer marginaler för att ge rabatter och att jag lyckas pricka in kvartalsslut, eller ännu hellre ett slut på deras fiskalår och en säljare som behöver det extra säljet för att få lite mer bonus :) |
|
| Varje modell BMW tar in har en kvot, det är inte året som styr den utan antal sålda bilar. Dvs tar kvoten slut i juni, är prutläget helt värdelöst resten av året eftersom man då är inne på nästa års kvot. Svenska importörerna blir inte heller belönade att sälja "för mycket". Det krånglar bara till produktionsplaneringen. Så det som gäller för bra prutläge är att det är mycket kvot kvar i slutet av året. Sanningen är alltså inte så enkel att det är okt-nov-dec som alltid är de bästa månaderna. Det är annat som spelar in också. | |
|
Ahaaa, cool! Hade inte en tanke på det. I IT-branschen har vi inga kvoter. Här är det bara att sälja sälja sälja. Så man får helt enkelt hoppas att just den modellen man vill ha har mycket kvot kvar... ok då vet man. |
|
|
Jag skulle också kolla om det finns fabriksnya lagerbilar. Många av dessa har ju extremt hög utrustningsnivå och inte sällan går det att göra en bra deal på en bil som stått länge. Gissar på att chanserna här är större på en X5 50i eller X7 50i än på en hybrid. Vad gäller BMW CS rabatt på 8% är den ganska usel då den är formulerad som ett ramavtal. Dvs du får 8% på listpriset för både bil och utrustning och kan inte utnyttja den i kombination på paket eller andra erbjudanden. |
|
| Tack för bra svar alla! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.