|
|
|
|---|---|
|
Jag behöver lufta kylsystemet på min 320d B47. Det verkar vara vanlig vattenpump på dessa alltså ingen elektrisk pump. Jag har inte tömt systemet men installerat en webasto. Har kört vattenpumpen till webaston en halvtimme och fick väl fylla på kanske 5dl i expansionskärlet så känns ganska troligt att systemet nu är fullt men att en del luft finns kvar tills jag luftat "som man bör på denna modell". Verkar sitta någon form av luftningsskruv på toppen av expansionskärlet. Räcker det att stänga påfyllningslocket till expansionskärlet, ta bort luftskruven, starta motorn och dra på värmen på max? Sen om nivån sjunker i kärlet, stänga luftningsskruven, öppna kärlet, fylla till rätt nivå, stänga kärlet och ta bort luftningsskruven igen? Sen göra detta till inget bubblar ut ur luftningshålet? | |
|
Gjorde som jag skrev men skruvade bara upp en liten bit av luftningsskruven då det fanns ett litet spår i den. Körde 5-10 minuter och det bubblade på rejält från skruven. sen började det flöda duktigt. Uppskattningsvis en halv dl i minuten. Kom fortfarande lite småbubblor kanske men stängde skruven. Funderar fortfarande på om det är ordentligt luftat men lugnar mig för ikväll och förhoppningsvis finns här någon som luftat en sån här motor tidigare som kan komma med tips =) |
|
| Ingen som har luftat kylsystem på en B47? Någon som har verkstadsmanual och kan hjälpa mig kolla? :) | |
|
Nu blev detta lite av en monolog. Men som jag ser det finns inget annat snabbt sätt att lufta detta system för en lekman utan vakuumverktyg. Finns exempelvis inte något hål man kan fylla radiatorn. Jag har 3 liter kylarvätska till övers så det blir till att använda den lilla vakuumskruv jag har och låta det rinna ut samtidigt som jag klämmer på alla slangar jag kommer åt... Funkar inte detta blir det till att beställa ett verktyg. Det lär vara en investering som betalar sig i längden |
|
|
Fortsätter svara på mitt egna inlägg. Är säker på att detta kommer rädda någon i framtiden. Här är copy-paste av det officiella BMW-förfarandet, när det står "elektrisk kylvätskepump" med B47 betyder det inte huvudpumpen som är mekanisk, det betyder den mindre hjälppumpen. Bilar med elektrisk huvudpump behöver inte ha sin motor alls. Nödvändiga förberedande uppgifter: • Fyll kylsystemet med vakuumpåfyllningsenhet. Ventilerande kylsystem: • Evakuera kylkretsen och ladda med vakuum. • Lossa vakuumpåfyllningsenheten och fyll kylvätskenivån i expansionsbehållaren upp till maximalt. • Lämna locket på kylvätskexpansionstanken öppet. Starta blödningsproceduren för kylsystemet: 1. Slå på tändningen. 2. Ställ in värmen på maximal temperatur och vrid ner fläkten till lägsta hastighet. 3. Tryck gaspedalen i 10 sekunder till golvet. 4. Starta sedan motorn och kör på tomgång. 5. Den elektriska växlingsventilen och den elektriska kylvätskepumpen slås på automatiskt. 6. Tillsätt kylvätska permanent upp till max. 7. Efter 5 minuters inaktivitet: - Tryck på gaspedalen 5 gånger upp till ca. 2000 varv / min - Tomgång i 10 sekunder. - Tryck på gaspedalen 5 gånger upp till ca. 2000 varv / min - Tomgång i 10 sekunder. 8. Tillsätt kylvätska permanent upp till max. 9. Efter ytterligare 5 minuter inaktiv: - Tryck på gaspedalen 5 gånger upp till cirka 2000 rpm - tomgång i ca. 10 s. - Tryck på gaspedalen 5 gånger upp till ca. 2000 varv / min - Tomgång i 10 sekunder. 10. Tio minuter efter att motorn startat är laddnings- / avluftningsproceduren för den elektriska växelventilen och den elektriska kylvätskepumpen avslutad. 11. Tillsätt kylvätska upp till max 12. Stäng locket på kylvätskexpansionsbehållaren. 13. Kylvätskerutinen slutade. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.