AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
981

Dålig radiomottagning/bakrutevärmare ur funktion

Lu
70
Lux Luthor
320dA GT xDrive -17
Under sommaren drabbades bilen av dassig radiomottagning. Misstänkte stereon eller antennen i bakrutan, men lät saken bero då vi mest lyssnar på musik eller pod när vi kör längre.

Förra veckan kom snön och fukten med den. Skulle då starta uppvärmningen av bakrutan, men inget hände. Fattade genast att dessa två fel har samma källa. Antog att det hade något med kablagen (ett på höger och ett på vänster sida) från taket över till bakluckan att göra och har sedan dess gruvat mig för att börja söka felet.

Idag var jag dock hos en bilhandlare och han tipsade mig om att det kan ha att göra med ett styrdon som sitter innanför plastramen runt rutans insida. Det tränger in fukt där och till slut förstörs grejorna där inne.

Två frågor:

1) Hur pillar jag bort plastramen? Hittade inga skruvar så jag antar att de vara sitter med plastclips.
2) Har någon annan haft detta problem och finns det en troligare källa till problemen?

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Vilken bil? E91?
Kollat RealOEM?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Lu
70
Lux Luthor
320dA GT xDrive -17
Just ja. Glömde modellen. Jo, E91.

Nej, har inte kollat upp Real OEM. Nu vill jag bara ha bort sargen utan att skada den.
Visa användare
70
Grönvall
Tesla Model 3 -21
325i Touring -10
VW T2 Bay -68
Verkar sitta med 3 clips så det bara ska vara att försiktigt bända det rakt ut åt sidan.

Länk

Lu
70
Lux Luthor
320dA GT xDrive -17
Ska prova imorgon så får vi se hur det går.

Lu
70
Lux Luthor
320dA GT xDrive -17
Kopplingen sitter tydligen inte alls där jag trodde. Hittade denna video som visar hur mani går till väga för att lösa problemet igår:

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.