|
|
|
|---|---|
|
Hej! Vill köpa vinterdäck (friktion) till min E70. Helst premium. Följande dimensioner har jag: 285/45R19 Bak 255/50R19 Fram Vad rekomenderar ni? Tack. | |
| Nokian Hakkapeliitta R3 är ett bra däck. | |
| Ferlin tack för ditt svar | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Först ska du fundera vilken typ av friktionsdäck som passar dig bäst. Inom gruppen friktionsdäck finns två undergrupper : nordiska friktionsdäck och centraleuropeiska friktionsdäck. Nordiska friktionsdäck är gjorda för "riktigt" vinterväglag (när det finns snö och is den mesta av tiden och låga temperaturer) medans centraleuropeiska är gjorda för ett mer milt klimat (mest regn, slask och enstaka plusgrader - tänk Skåne, England och liknande geografiska områden). Det bästa (det enda) man kan göra är att läsa ett antal (seriösa) däcktester och välja ett däck som får bra betyg inom alla områden. Om det är något område som man att däcket ska vara extremt bra på så kollar man i ovan nämnda däcktester och väljer det däck som har den egenskapen. Nu var det ett tag sen jag kollade på vinterdäck, men för typ 5-6 år sedan var följande centraleuropeiska friktionsdäck ett bra val: - Continental Winter Contact TS 850 - Goodyear UltraGrip 9 - Dunlop SP Winter Sport 4D - Michelin Alpin 5 - Pirelli Snowcontrol Series 3 - Nokian WR D3 Nu har mycket hänt på 5-6 år inom däckutvecklingen (exempelvis lanserade ju Nokian just Nokian Nokian Hakkapeliitta R3 för ett par år sedan) så man måste helt enkelt läsa nya däcktester med de nyare däcken (då däck hela tiden förbättras - vad som var bra för 5-6 år sedan är bara hyffsat bra idag). Exempelvis är Nokian Nokian Hakkapeliitta R3 ett bra nordiskt friktionsdäck - men som sagt så är dess fokus snö, is och många minusgrader. Så för ferlin tror jag det är ett ypperligt däck. Jag däremot bor i Skåne så jag brukar främst snegla mot centraleuropeiska friktionsdäck. Så fundera först vad du vill ha för typ (vilka dina krav är och hur din väderlek ser ut där du kör mestadels), därefter plöj igenom ett antal (seriösa) däcktester och därifrån plocka däck som hamnar långt upp (exakt vilka det blir kanske beror på om det finns en viss modell enkelt tillgängligt lokalt eller det finns erbjudanden på vissa modeller eller andra ekonomiska eller praktiska orsaker). |
|
bmw-slangen Jag bor i småland så vädret skiljer inte så mycket jämfört med skåne. Tack för ditt tips. |
|
Jag tror att TS 850 numera har ersatts av TS 860 - som ligger uppe i toppen bland centraleuropeiska friktionsdäck. Just TS 860 vill jag minnas var med i ett intressant vinterdäcktest med nordiska friktionsdäck men där man tog med ett riktigt bra centraleuropeiskt friktionsdäck (vilket var just TS 860). Utfallet var dock som förväntat - nordiska är generellt bättre på snö/is och centraleuropeiska är generellt bättre på torr/blöt/vattenplaning. Men som vanligt ser man kineserna med sitt skräp ofta får katastrofalt dåliga betyg, det är ibland inte ovanligt att se att ett kineiskt nordiskt friktionsdäck presterar lika bra/dåligt som ett centraleuropeiskt friktionsdäck på snö/is (där nordiska ska vara överlägsna centraleuropeiska). Så kontentan av det hela är : Man måste helt enkelt researcha (vilket enklast görs genom att plöja igenom en större mängd seriöst utförda däcktester - för det är den ENDA informationskällan där man kan skrapa fram och få en glimt av en uppfattning av ett däcks prestanda på ett någorlunda objektivt och användbart sätt). |
|
bmw-slangen Jag har kollat lite och tror att valet kommer att bli Pirelli Scorpion winter XL. |
|
De verkar ligga i samma segment som TS 860 (tog bara ett par snabba blickar), så de där kommer garanterat kunna prestera så bra som ett centraleuropeiskt friktionsdäck kan. Detta verkar ju dessutom vara utvecklat med fokus på just tyngre/större fordon (typ X5 och liknande) vilket jag ser bara som en fördel (för ibland kan en däckmodell som provas på en mindre bil få exempelvis rakt igenom mycket bra egenskaper medans om det monteras på det största/tyngsta fordonet som finns i utbudet så kan vissa egenskaper ändras/försämras något). Så det där lär bli bra! |
Transocean |
TS 860 är ett däck för små och mellanstora bilar. 225/50/17 är störst av dom, d v s ingenting för en X5 |
| Köpte Nokian WR SUV 3 till min F15. Fick bli 275/40/20 runtom. Kolla däckleader.se ofta bra pris där. | |
|
Vinyl Jag ska titta på deras hemsida. Jag trodde innan att valet skulle bli Pirelli Scorpion men en vän till mig tipsade om Nankang som skulle kosta hälften av vad Pirelli kostar, så jag måste tänka om nu :-) |
|
|
Vinyl Jag kollade på däckleader.se och jag gillade sidan väldigt mycket. Jag hittade dessutom Pirelli däck för ett jätte bra pris jämfört med andra sidor. Tack för tipset. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.