AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
603

Liter per 100 km

Någon som vet hur mätaren i bmw e60 m54 som mäter Liter per 100km är kopplad, var sitter anslutningen i motorrummet?
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Det finns ingen flödesgivare som mäter hur mycket bränsle som förbrukas.

Istället är det ECUn som uppskattar det genom att titta på bränsletryck och spridarnas öppningstider och hur långt bilen rullar via hjulgivarna.

Det är därför värden kan bli väldigt fel om man byter spridare eller har en trimbox som tex höjer bräsnletrycket utan att rapportera till ECUn
ok tack för svaret, jag ryckte anslutningen till luftmassemätaren som sitter på luftfilterboxen då jag bytte luftfiltret och efter det fick den här nämda mätaren fnatt, visar ingen aktivitet står på noll vid gaspådrag.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Från och med e39 och senare står den väl alltid på noll så länge bilen står stilla. Äldre bilar är mera korrekta där mätaren går mot högsta värdet när man står stilla. (Bäst hade dock min gamla Porsche löst det, där var det dubbla skalor och när man stod stilla läste man av mot skalan med liter per timme redan 1983.)

// Magnus

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Ja ECUn tycker nog inte att den kan beräkna förbrukningen om den saknar viss input
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.