|
|
|
|---|---|
|
Innan beställer bromsskivor kollade vad som sitter på bilen. de är 300mm i diam. Kollar OEM och de är 312mm OEM 34116792219. Nu funderar om skall beställa enl OEM eller enl vad som sitter på bilen nu ? Ser att beläggen ligger på precis ut på kanten av skivan på de som sitter på. har för mig brukar vara något bredare kant i ytterkanten utanför beläggen eller hur ? eller såklart riva av hjulet och se om går att se avståndet från skivkanten till oket funkar ju med... | |
| Vad har du för motor? Om du har 320d ed skall det vara 312 mm. | |
|
Har du knappat in sista sju symbolerna i chassinummer i sökningen? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja precis. har 320d ed. sökt enl sista 7 i chassinr. jag kör på 312 och utgår ifrån att det får plats. att inget ändrats vad gäller oket då 300 sitter på nu.. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Låter som föregående ägare (eller verkstad) inte hade full koll och köpte bromsskivor för en E90 Non-LCI 320d. Jag håller också med, allt pekar på att det ska vara 312 mm. Skivorna är annars helt identiska (samma tjocklek, hatthöjd etc etc etc) - så Bromsbeläggens friktionsmaterial ska gå nästan hela vägen ut till bromsskivans kant - ska bara vara någon millimeter eller så från kanten. Se slitaget på dessa bromssskivor. Länk Tänk på att backing plate'n sticker ut ytterliggare någon millimeter utanför friktionsmaterialet så backing plate'n brukar ofta sluta där bromsskivan slutar. Länk Vill du vara säker (på att exempelvis föregående ägare inte monterat andra bromsokshållare och bromsbelägg) så kolla hur när bromsskivan ligger bromsokshållaren (radiellt). Jag misstänker att föregående ägare (eller verkstad) köpte både fel bromsskivor och bromsbelägg. Såhär nära brukar bromsskivan ligga bromsokshållaren (radiellt). Länk I ovanstående bild är det ganska uppenbart att man inte kan flärpa dit en större bromsskiva. Hade jag försökt slänga dit en bromsskiva som var 12 mm större i diameter så hade bromsskivan helt klart slagit i bromsokshållaren (bromsskivans kant hade ju flyttats 6 mm närmare bromsokshållaren och det hade uppenbarligen inte gått). Så ta dig en titt på hur stort glapp du har mellan bromsskiva och bromsokshållare (radiellt). Du bör se ett ganska stort glapp där (om det bara vara felaktiga bromsskivor och bromsbelägg som monterades). |
|
En bild säger nog om det är rätt skivor i förhållande till bromsokssadlarna, men på min F31:a är det nog ca 1 mm från klossarnas anliggningsyta ut mot skivans ytterkant. Iofs är de lätt fasade i kanten ny när de är nya men det är inte mycket gods i skivan utanför "friktionsytan" där klossarna nyper mot skivan. Man vet ju som sagt inte om någon bytt sadlarna... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
tack för hjälpe alla ! ! Uppskattat ! jag beställde enl OEM alltså 312mm. antar som ni säger föreg ägare eller verkstad monterat på fel. så får ta kolla noga på oken etc innan jag river av de gamla skivorna, ( visserligen ok skivor på men slagit sig på vänster sida så det skakar bra om bromsar hårt i högre hastigh ) nya skivor och belägg ... ;) |
|
|
ett par sådana vart det ,, Länk |
|
|
Kolla så oket inte kärvar... Ate gör bra bromsdelar - om det bara är rätt storlek kommer de att fungera bra. Var dock överpedantisk när du gör rent naven och glidytorna, innan du monterar de nya prylarna, annars kan de kärva och/eller hamna lite snett = vibrationer! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
bra tips :) skall spendera lite tid på göra rent och slätt ! tackar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.