AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.817

E91 320d dricker kylarvätska

Hej!

Har ett störigt problem jag försöker lösa på min 320d och det är att det hela tiden försvinner kylarvätska. Får fylla på varannan tank ungefär då varnar bilen att det är lågt, avgasvärden osv är fina.

Jag har bytt stora kylarslangen till expansionskärlet och även plattan denna fäster på mot motorn. Vad mer kan göra att den drar vätska?

Alla tips tas tacksamt emot!
Om du inte kan hitta något yttre läckage skulle jag tippa på att du har ett sprucket EGR-kyl ==> kylarvätskan läcker in i EGR flödet och förbränns. Inte helt ovanligt fel på dieselmotorer oavsett fabrikat. Hände på min förra 335d efter bara ett par tusen mil (gick på garantin).
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Var väl det som gjorde att en del BMW-bilar började brinna...

Kolla med BMW så det inte finns en öppen kampanj på din bil för byte av EGR-kylaren.

Mhv
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hej och tack för svar!
Jag har pratat med BMW och detta fel rördes inte jag av. Dock var det nåt med fläkten som de gör på garanti så ska in så de kollar det också.

Är det hela egr kylaren jag behöver byta då? Det kan inte vara "bara" ventilen?
Känns onödigt dyrt bara men får kolla på skroten antar jag, koksar hela kylaren igen som jag sett egr ventilen göra på andra motorer? Dock inte sett detta på 320d 2008, min ventil sitter helt annorlunda till.

Tack
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.