|
|
|
|---|---|
|
Fick med en obd läsare till BMW och MINI med en tidigare bil och testade att klicka runt lite senast när jag läste av koder. Jag upptäckte då att man kunde se div data live. Det var ju temp, ladd, volt osv. Det fanns sedan också en livslängd angiven för partickelfiltret. I mitt fall 9500mil. Bilen har gått drygt 24k och många skriver att de automatiskt får lampa vid 25k att bilen då säger att filtret är slut. Hur funkar det? Kommer jag ändå att få varning vid 25? Det stod sedan att mottrycket var 4 mbar, är det bra? | |
|
Svarar mig själv att 4mbar på tomgång verkar väldigt bra. Maxvärde var typ 69 om jag minns rätt. Jag är också fullt medveten att partikel stavas utan ck, kan inte svara för vad som hände imorse:) Jag är däremot fortsatt nyfiken kring vad som gäller kring den estimerade livstiden i livedatan? Nån som har lite erfarenhet av detta? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
De partikelfilter jag fejkat ett byte på har fått nya 25.000 mil i diagnosen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Hur fejkar man hasso. | |
|
Du får gå in med "diagnosdator" och tala om för motorstyrningen att "DPF är bytt" utan att byta DPF i verkligheten. Kräver lite mer avancerade prylar än en vanlig billig OBD2-läsare... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Om det nu står 9500mil kvar får jag ändå varning vid 25k eller vad tror ni? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.