AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.779

Tömma spolarvätskebehållaren på ett smidigt sätt? F31

fr
21
frolr
F31 320D -13
Jag kunde inte förstå varför det blev så svårt att se ut efter att jag hällt i ny spolarvätska, det blev som ett lager vax på rutan. Som immade även immade igen rutan.
Sedan kom jag på att jag, för ett år sedan hade en alg- och mögelrengöring från Biltema vars dunk började läcka. Varpå jag hällde över innehållet i en gammal spolarvätskedunk...
Perfekt tänkte jag nu långt senare, "en nästan full dunk spolarvätska!"

Vad tror ni är smidigaste sättet att tömma allt på? Såg även att en mus har gnagt sönder toppen på påfyllningsröret till spolarvätskebehållaren. Svårt att komma åt så har jag otur måste jag plocka bort hela skärmen för att laga det. Då kan man även ta tömningen i samband med det.
Men om det inte skulle behövas vad har ni för tips? Kan det gå att ta loss en slang någonstans och kunna rikta den ner i en hink t.ex?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har själv gjort något liknande för mycket länge sedan - lyckades med konststycket att ta en dunk med kylarvätska och hälla ned flera deciliter i spolarvätskebehållaren innan jag insåg mitt misstag - det var sovmorgon på hjärnkontoret då det var en jobbig söndag förmiddag om vi säger så).

Var inte så längesen jag höll på med detta på min E87 (spolarvätskan läckte ut så sakteliga fort man hällde någon större volym i tanken). Och det ser ungefär likadant ut på F30/F31 som på E87.

Med tanke på hur spolarvätskebehållaren ser ut och var den sitter så är det smidigaste/snabbaste att bara köra ned en smal slang längst ned och börja suga upp med en vakuumpump (ju större desto snabbare går det).

Nu tittade jag inte så toknoga på min E87 för jag fokuserade mest på spolarvätskebehållaren - men jag reflekterade att det var ganska svårt att följa hur slangarna var dragna från spolarvätskebehållaren och svårt att hitta något t-kors som var lätt åtkomligt (jämfört med vad jag är van vid dvs E30 och E34 och liknande "servicevänliga" konstruktioner).

Annars måste du hissa upp höger fram, ta bort hjulet, ta bort innerskärmarna, demontera sidoblinkers och därefter kan du lirka ut behållaren halvvägs för då kommer du åt en av de två lägst placerade pumparna och tar du bort en sådan så kommer det mesta av innehållet att rinna ut ur det hålet som sitter långt ned på spolarvätskebehållaren.
Men har du kommit så långt så har du i princip redan demonterat spolarvätskebehållaren och kan du ju lika gärna ta ut behållaren och skölja ut den riktigt och även göra alla andra lagningar (tex packningar som förr eller senare ändåså börjar läcka).
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Tunn, lång slang som bmw-slangen säger, men du kan låta den fungera som hävert så den tömmer krlet själv (efter lite starthjälp)
be
113
begell
X3 30e -20
Kanske för sent svar, men flera bl.a. Clas O har en enkel sughävert med blåsa att starta med för ca 50 kr.
fr
21
frolr
F31 320D -13
Tack för svaren hörni, jag tänkte köpa sughävert men röret skulle ju inte gå ner. Funderade på vilken slang man skulle kunna köpa till den när jag insåg att man enkelt kunde koppla bort slangen under huven.
Sedan men hjälp av en vän, spruta ut innehållet i en dunk. Körde även igenom ett par liter vatten efteråt.

Jag märkte att det fortfarande blev som ett lager vax på rutan och svårt att se i regn. Men får helt enkelt rengöra emellan och se om det försvinner.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Precis, ett lättåtkomligt t-kors (eller liknande) var ju mitt andra alternativ men varierar ju lite mellan olika modeller hur lättillgängliga dessa är.

Så det var ju en bra lösning!

Jag själv (när jag fick ned glykol där) spolande igenom en tank med spolarvätska, tror sedan jag tog loss tanken och fyllde den delvis med spolarvätska och skakade runt och hällde ut och sedan fyllde den full igen och spolade igenom och därefter var allt borta om jag minns rätt.

Nu kan du inte ta bort din tank på ett enkelt sätt, så bästa sättet är nog att fylla tanken med typ 50/50 vatten/spolarvätska (eller kanske ännu starkare), spola ut i en dunk och repetera detta ett par gånger. Därefter borde det vara någorlunda rent i tanken och slangarna till de munstycken som sprutar på vindrutan.

Spolarvätska innehåller mestadels etanol (vanligast är runt 75-99% etanol och sen lite småskvättar av butanon, propanol och liknande) så det borde ha en viss rengörande verkan och kunna lösa upp och forsla bort det du hällde i (annars kan man ju prova hur bra spolarvätska löser upp det där alg- och mögelvätskan).

När det är gjort så kanske en riktig rengöring av vindrutan kan vara på sin plats.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.