|
|
|
|---|---|
|
Bmw E90 325 xi - 07 Håll i er nu för här kommer ett försök till förklaring vad som händer med min bil just nu. Bilen går bra vid uppstart och kan köras utan större problem så länge man håller sig under 3500-4000 varv. När man trycker på och bilen når dessa varv så hugger bilen till och spottar ur sig en fruktansvärt mycket avgaser (typ som en rökmaskin och olja rinner ur avgasrören) Efter detta så går bilen inte som den ska och motorlampan tänds, ungefär som att den skulle ha tappat en cylinder eller dylikt. Nästan som att den "hostar" sig fram. Låter jag bilen stå ett tag så försvinner motorlampan och den går som "den ska" igen, men givetvis så sker ju samma sak igen om jag överstiger varvtalen. ( Detta skedde igår och har inte haft någon möjlighet att läsa av någon felkod på verkstad men är det någon som har haft erfarenhet av detta sedan innan eller har en susning om vad som kan vara fel? Mvh Andreas | |
| Ejektor killgissar jag. | |
| Du får gärna utveckla | |
|
Utveckla vad? Att du har en eller fler insprutare som är kass? |
|
|
,,,då menar du kanske "Injektor"!? ;) Det är för övrigt sannolikt. Felkodsläsning är nog nästa steg! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Skulle dock en eller flera dåliga spridare orsaka att olja trycks bakvägen ut genom avgasröret och skapar en "rökbomb"? Mvh Andreas |
|
|
Vilken färg har röken? Hur mycket "olja" är det som rinner ur avgasröret? Får en känsla av att det inte är olja som tar sig ut genom avgasröret. Kanske kan det vara vatten blandat med sot som ger det ett oljeliknande utseende? Isåfall är min första tanke topplockpackningen. |
|
|
Om motorn misständer kan den ryka rätt mycket! Felkodsläsning ger mer kött på benen! Om det rinner "olja" ur avgassystemet, lär du ha en kraftig oljeförbrukning. Nästan alltid när det rinner något ur avgassystemet är det kondensvatten. För varje liter förbränd bensin i motorn, skapas ungefär lika mycket vatten - vatten som företrädesvis följer med avgaserna ut och där kondenseras en hel del av vattnet och lägger sig i ljuddämparna. Kör man inte bilen riktigt varm emellanåt så avgassystemet blir riktigt genomvarmt, kan det finnas flera liter vatten i ljuddämparna - vatten som kan spottas ut vid misständningar eller liknande tryckspikar i avgassystemet... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Röken är vit och tjock och det tar lång stund innan den slutar ryka. Jag kände på ”vätskan”’ som låg i avgasrören och det är olja.. Har som svårt att se att dåliga spridare ska ge dessa symtom? |
|
| Saken är att skulle du tappa så mycket olja så skulle det märkas markärt på oljestickan. Hur ser det ut på insidan av oljelocket där du häller i oljan? Kontrollera även kylarvätskan. Den ska inte lukta bränt eller vara oren av t.ex. olja. | |
|
Det har du helt rätt i, oljelampan tändes häromdagen och har dragit orimligt mycket. Hällde i en halv liter och drog en repa, lampan tändes rätt fort. Så den drar olja som ett såll. Jag har googlat runt och är lite lur på om det kan vara vevhusventilationen som har gett upp... |
|
|
När lampan tänds innebär det att man ska slå på en liter. Men har den dragit en halvliter på så kort sträcka, så är det något knas! Vevhusventilationen är klart misstänkt och kanske det "minst dyra" felet som kan misstänkas... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.