|
|
|
|---|---|
|
Hej, Efter startproblem och batteribyten som återkommande problem om våren så har jag nu köpt en intelligent batteriladdare från Biltema....319 kr. Den ser kompetent ut. Jag hade tänkt koppla in laddaren vid + polen vid torpedväggen och vid - skruven på högra fjäderbensplåten. Nu är det så att denna laddare har väldigt korta fria kabellängder...så jag kommer inte kunna nå den tänkta - polen i motorrummet. Kan man ta vilken bult som helst i motorutrymmet tror ni? Nåt annat att tänka? Izzy | |
|
Kanske inte svaret du vill ha men. Lämna tillbaka den och köp en C-tek istället. 500:- typ och med rätt längd på kabel så du kommer åt rätt jord. |
|
|
Den här laddaren köpte jag. Det främsta skälet till att jag valde just den var att den kör igång automatiskt. Nästan alla andra laddare kräver knapptryck för att börja arbeta. Det kan bli problematiskt om det blir ett strömavbrott och batteriet/bilen står otillgängligt och alla de där återstartstrycken inte kan utföras. Länk Priset här verkar vara ok. /Lennart Edit: Min bil hade från början en fast installerad Defa-laddare. Den hade klivit av, men eftersom intagskabeln fanns där, köpte jag i somras en sådan här. Den startar också automatiskt och har hittills fungerat helt enligt plan. Aldrig fel med ett batteri (eller, som i mitt fall, två) på topp. :) Länk |
|
|
Hela karossen är ju minuspunkt. Hitta en bult som inte är aluminium. Får du ok från laddaren, kommer det att fungera. LOAH |
|
|
Tack för svaret Loah, Jag skall testa och koppla upp mot en närliggande mutter. Kör ett test m multimetern mot den avsedda jordningen först och kollar. Izzy |
|
| lenwib: Du har nog länkat till fel laddare. Den som är länkad är för småbatterier. Köp en CTEK MXS 5.0. Den är riktigt bra och dessutom den som BMW säljer som BMW original. Peter | |
|
@50+...: Nej, båda mina länkar är de avsedda. Nu har ju TS fått det svar han primärt var ute efter, så en fortsatt diskussion blir ju lite OT. Men kanske gagnar den någon. Den lilla laddaren i den första länken räcker till för _underhållsladdning_ av batterier på upptill 100 Ah. Både enligt specifikation och egen erfarenhet. Den andra laddaren har inte den begränsningen, alltså endast underhållsladdning, utan ger sina 5A (tror jag) utan att knorra för att gå ner till underhåll när det är dags. Dess uppdrag: att hålla min bils 100 + 70 Ah på topp. Har inte sett något konstigt under de månader jag har kunnat bevaka funktionen. Men båda laddarma, och det var min poäng, startar laddningen automatiskt igen, om nätströmmen (230V) råkar avbrytas och sen kommer tillbaka. Det är en stor fördel, om man inte har t ex en geografisk möjlighet att trycka igång laddaren. Vad jag kan se och förstå, kräver MXS 5.0 en ny handpåläggning efter ett strömavbrott. Fast jag har inte läst hela manualen, ser bara den vanliga "startknappen". Till slut: om batteriet är fulladdat och sedan frånkopplat bilens system, behövs egentligen ingen underhållsladdning. Batteriet fixar lätt 6 månader då. Återigen egen erfarenhet. /Lennart |
|
|
Hej, Jag tror att man ev. skulle kunna koppla loss batteriet på en E85, men jag avråder från detta på en e89...mjukvaran riskerar att bli total-koko....Åkte på detta i somras...kostade mig över 5000 att få mjukvaran omprogrammerad pga låg batterispänning. Plus ett nytt AGM batteri oxå. Izzy |
|
|
Undrar om inte den erfarenheten rymde ett stort mått av otur. Att koppla ur batteriet för ett byte måste väl ändå vara möjligt? Men kanske bilen inte klarar ett längre strömlöst uppehåll? Ganska konstigt i så fall. Strömlöshet är ju ett naturligt tillstånd... ;} /Lennart |
|
|
Lenwib: Ctek mxs 5.0 startar automatiskt. Knappen är för olika inställningar inte av och på. Jag har två olika ctek och en defa laddare och alla startar efter strömavbrott så jag tror de flesta gör det. Personligen tycker jag det är värt drygt 200 spänn extra för en riktigt bra laddare. Däremot håller jag med om att defaladdaren som monteras i bilen är ett riktigt bra köp. /Peter |
|
|
Hej lenwib, E85an är straight forward. Bara att byta batteri och köra. E89:an måste du lämna in på verkstad vid batteribyte. Det nya batteriet måste initieras....funkar inte med OBD utan du måste använda BMWs diagnostiksystem. Det finns en kille som visade på youtube att man kan gå in i mjukvaran på egen hand och byta ut hela den programsnutt som håller reda på batteriet....Blir samma som att berätta att batteriet är nytt. Så tyvärr är min erfarenhet att man skall hålla koll på volttalet i E89an....börjar det krypa nedåt 12 V så börjar batterimjukvaran strula, P-bromsen slutar funka...värmesitsar , cab o centrallås slutar funka....Jag tror att de har någon strömsparfunktion vilket gör att den sista stömmen går till att hålla motorn vid liv. Och det slutar med multipla mjukvarufel och verkstadsbesök...och sisådär 5000 kr +....Det är därför jag vill underhållsladda mitt nya batteri. Izzy |
|
|
@50+,,,: Nu har jag läst på. Du har (naturligtvis) rätt. Det står klart utsagt, att laddaren startar om i det läge som senast var inställt. Poäng! :) (Min enklare laddare, CoTech (?), med liknande yttre design kräver alltid en ny "programmering" när den startar om,. Tror jag åtminstone, såvida batteriets spänning inte håller kvar minnet. Måste jag nog testa, om inte annat så för intressets skull.) @Izzy: Antagligen ställer en för låg batterispänning vid användning av bilen till med mer problem än en ren urkoppling av batteriet. Men med dina nygjorda erfarenheter har jag full förståelse för att du inte vill riskera mer i den vägen. Så för att avsluta med ytterligare ett (nu överflödigt, antar jag) svar på ursprungsfrågan: det går att koppla in en förlängningskabel (bäst) mellan laddarens minuskontakt och muttern på fjäderbenstornet. /Lennart |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Har haft en fullriggad E61 med bortkopplat batteri i över en vecka medans jag rev ned hela instrumentbräda för att riva ut värmepaketet för evaporatorbyte. Det enda som iinte fsnns kvar var trippmätaren. Navi radio mm fanns,alla inställningar kvar och allt övrigt funkade. JA det är mycket värre med ett batteri som spänningen sjunker och blir för låg. Det ställer till en hel del konstigheter. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.