AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.109

Förslag på övningskörningsbil

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Behöver förslag på bra manuell övningskörningsbil i prisklass 10-20.000 kr då vi bara har automatväxlade bilar nu.
Vilket fabrikat/modell är att rekommendera?
bm
185
bmwping
535xd GT -15
Jag ger en alternativ lösning. Övningskör med en av de automatväxlade bilarna. Jag tycker det är bättre att lära sig köra bil än att växla. När man väl kan köra så är det inte så svårt att lära sig att växla. för den som är total nybörjare är det svårt att både växla och "köra" samtidigt. Det är därför jag tror växlande upplevs som så svårt för en nybörjare som dessutom samtidigt ska lära sig allt annat med körningen, som tex uppmärksamhet.

Ska du köpa en manuell bil för övningskörning i den prisklassen och sälja den direkt när körkortet är fixat? Eller ska den som tar körkort fortsätta använda bilen? Om den ska säljas efter ca ett år skulle jag satsa på:
- OK sommar och vinterdäck
- Besiktigad, helst 12 månader framåt
- Låg skatt och försäkring (är det kanske på alla bilar i detta segment..)
- Inga uppenbara saker som behöver fixas omedelbart eller under kommande 12 månaderna
- Relativt liten bil (lätt att lära sig med, och mer för pengarna i den prisklassen)
- Så basic som möjligt (mer bil för pengarna och mindre finesser som kan strula)
- Så ny som möjligt inom budget
- hellre maskinellt bra skick med någon repa och buckla än tvärtom

Inte kunskap om det segmentet så jag kan rekommendera någon speciell modell, men något i klass med en Yaris kanske?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Förslagsvis en E39..

Stabil, antisladd/ASC, bakhjulsdrift ;), relativt säker bil för dessa slantar..
Försök att hitta en "ostylad" och hyfsat "orostad" :), lättare att sälja när den dagen kommer.

Eller en SAAB Aero 9-3/9-5 kanske?
Säker och stabil vagn också.

Mvh Janne.

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Är det en kärra som den med det nya körkortet ska behålla?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag säger: Köp en stor bil med manuell låda och bakhjulsdrift...för om man lär sig köra med en sådan bil, är det en baggis att köra "enklare" bilar sedan.

När jag tog lastbilskörkort sa man: Vi kör med de största bilarna och "lång-nos" med osynkad växellåda - för de är svårast att köra, MEN när man kör lastbil första gångerna är alla lastbilar "svårast" för nybörjare och då är det lättare att lära sig de svåraste bilarna direkt, för annars kommer ni att tycka att de mer lättkörda bilarna är svåra sedan...

BMW E39 är ett alternativ, Volvo 940 ett annat...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ka
5.697
Kane
Tanken är nog att den kommer säljas efteråt, men det är inte hugget i sten.

Sett några 9-3 som kan vara intressanta. Skall kolla upp e39 marknaden nu efter era tips.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Har samma tanke som bmwping, vår dotter kör en del med vår bmw automat för att lära sig var bilen börjar och slutar, trafikflöde, trafikregler och annat. När hon testade Volvon med manuell (som inköptes med manuell för övningskörning) blev hon deppig. Förr eller senare måste man ju iofs kunna allt, men jag tror det är bra att börja lite mjukt med automat

V70 är ju heller ingen chansning, det finns massa bilar ute för en billig peng och den går alltid att sälja igen

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror tyvärr att det är feltänk att mjukstarta - det du lär dig först är det som fastnar "hårdast" i "ryggradsminnet"...det är svårt att träna bort ett "felaktigt" beteende - för först måste du träna bort det du lärt dig och sedan lära dig nytt.
Men det är så jag tänker... ;)

Mvh
Johan B

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Måste man ens ha körkort för manuell idag? Det kommer inte säljas några bilar med manuella lådor ens inom några år. På begagnatsidan är utbudet av automatare gott numera. Hållbarheten på automatlådor är god. Jag är osäker på om det är värt fördyringen det innebär att ta ett manuellt körkort idag...
Transocean
Ja det undrar jag med? I Norge kör man med elbilar på körskolor.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Manuella bilar kommer att finnas kvar och även tillverkas i många år till.

Tråkigt om man då som körkortsinnehavare inte skulle kunna köra en manuell bil om den enda bilen för tillfället vore just en dylik :)

T.ex kanske skjutsa några polare från någon "fest" med "kompisens" gula manuellt växlade Polo från åttiotalet ;)

Mvh Janne.
Ka
5.697
Kane
Jag vill att mellandottern som skall bli byggingenjör skall ha körkort för manuell bil, det kan vara behov av det i den branschen anar jag.
Yngsta dottern däremot kan det nog bli bara aktuellt med automatkort.
(Äldsta dottern tog i alla fall körkort för manuell bil)
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Helst bör väl det fås tag på en bil med osynkad växellåda så att tekniken med dubbeltramp sätter sig ordentligt, man vet ju aldrig när det kan vara bara att kunna det... :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...precis!
Ska man ta lastbilskort i framtiden är det guld värt att kunna tekniken redan! ;)

Mvh
Johan B

mr
55
mrcasasc
AMG C63 w204 -11
köp vilken bil som helst tex en volvo s40 1 gen...dessa funkar fint att övningsköra med.

tycker att du gör rätt i att lära dottern att köra manuell låda.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Börja med att lära ut hur man kör bilen på en öde grusplan etc. Lite buskörning är inte fel. När man fått kläm på hanteringen av koppling,broms, gas och växelspak och hävt en sladd är det dags att börja köra på vägarna bland folk. Får man busköra lite lär man sig snabbare att köra bilen och kan sedan lära sig trafikregler mm utan att behöva tänka på bilkörningen.

// Magnus

Ka
5.697
Kane
@Magnus; kommer aldrig få mina döttrar att busköra......;) Det är lättare med grabbar förmodligen.
pa
165
palin lover
S60 T8 AWD Polestar R-design -21

Chevrolet Camaro Z28 -96
Började med en Volvo 964 automat till Dottern när det var aktuellt.
Då fick/kunde hon lära sig rytmen i trafiken utan stress med vilken vxl man
skulle ha i vissa situationer.
Sen blev det Golf med ungdomslåda...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.