|
|
|
|---|---|
|
Hej, tänkte kolla vad ni andra på forumet tycker och tänker samt egna erfarenheter av typ polisen/ andras fördomar mot folk som kör bmw. Upplever ni att poliser "njuter" lite extra av att slå en bmw förare på fingrarna med diverse böter etc jämfört med andra märken. Typ en gammal volvo och en finare /snabbare bmw kör lite för fort vid samma plats och de väljer att stoppa bmwn. Typ nån form av jante på vägen. Jag tycker mig uppleva dessa tendenser som bmw ägare, behöver inte specifikt handla om hastighetsöverträdelser. Det kanske gäller alla lite finare bilmärken. Hoppas detta räcker för diskussionsunderlag. Med vänlig hälsning Henke | |
| Det beror på föraren som sitter i, inte märket. Om man ständigt har problem med hur polisen bemöter en ska man nog ta en funderare på sitt eget beteende. | |
|
Tror mer att de kikar efter trafikbeteendet - kör en bil för fort (över den gräns de satt för att vinka in) så vinkar de in i den takt de hinner...råkar det vara "fullt" i kontrollen och en BMW (eller annat märke) kör lite för fort så släpper de den - kör den däremot som en biltjuv, kommer de att prioritera att plocka in den även om de har fullt upp... Idag är BMW en "dussinbil" som generellt inte är så mycket dyrare än många andra märken. Däremot kanske det kan vara så att vissa gasglada individer gärna kör motorstarka BMW och då får de givetvis ögonen på sig...på grund av hur de kör. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nej, det där tänket tror jag inte på. BMW är lika vanligt som Volvo på vägarna. Däremot blev jag stoppad av en civilare när jag hade min M2. Tur för mig så öste polismannen beundran över min bil men rätade upp mig med att jag inte skulle busköra 😀 |
|
| +1 på det Löwet. Visa lite ödmjukhet och var trevlig, dom är bara människor... Jag har (för många år sen nu) blivit stoppad av polisen och klarat mig med en "tillsägelse" istället för dryga böter. | |
|
Tja...poliser har väl också fördomar som alla andra....som kanske lyser igenom emellanåt. Enligt någon undersökning jag läst så anses ju BMW förare vara den kategorin förare som kör lite för fort oftare än andra, det är väl klart att poliser också "vet det" och håller evtl lite extra koll på just BMW förare av iaf vissa modeller. Jag har blivit stoppad ett par ggr med M5:an på ibland lite underliga grunder..bl.a. sa en polistjänsteman att det hade varit ett förföljande av mig på E4:an men patrullen som var efter mig var tvungen att släppa kontakten med mig och det hade larmat nästa länspoliscentral om detta.. Han stoppade mig efter några km förföljande och berättade just detta.Han avslutade med att säga att jag hade haft "tur" som inte åkte dit för fortkörning!? Till saken hör att jag absolut INTE hade kört som en "biltjuv" och absolut inte hade haft någon patrull efter mig någonstans på vägen..Jaja, han ville väl bara...tja...förebygga någonting som evtl skulle kunna inträffa med M5.an? Mvh Janne. |
|
|
Har aldrig haft några problem och de få gånger jag blivit stoppad under mina 25 år som BMW ägare så har det varit rutinkontroll och mycket trevlig bemötande av polisen. Hänger väldigt mycket på hur man beter sig själv bakom ratten! |
|
| Har heller aldrig blivit utsatt för några fördomar av polisen under de 33 år jag har kört BMW. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.