|
|
|
|---|---|
|
Frågan har varit uppe förut, dock har jag inte sett något entydigt svar. Finns det någon som en gång för alla kan bringa klarhet i vilken pin-out det är på den 3,5mm uttaget märkt AV-in i mittkonsollen i baksätet på en E38? Är det 2 eller 3 poler i uttaget? Vilka poler gör vad? , etc Mycket tacksam för svar. I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... | |
|
Du kan använda 3-polig kontakt, samma som du använder till ljudkortet-högtalarna på datorn. Sen kan du koppla in dvd eller en video i bilen och ratta in AV på tv'n fram. Du får ut mono ljud jag har ej privat med 4-polig. Ljudet kommer dock ur alla högtalare. Rico |
|
|
Hej, OK, så det är alltså en 3-polig kontakt. Men om det är monoljud och bildsignal, så måste det i alla fall i min värld vara 4 poler, dvs Audio Signal, Audio Ground, Video Signal och Video Ground. Och vilken av "ringarna" i kontakten går till vilken signal? Kontakten ser ju ut som nedan (dåligt ritad): -------________________ ______|_____|___) ------- ^ ^ ^ | | | Audio Audio ? Sig.? GND? Är detta ett riktigt antagande? Då är det ju bara en pol kvar till Video, och det räcker ju inte? Hjälp! I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... |
|
|
Det gick inte så bra med ASCII-grafik...... men det kanske går att begripa ändå, vad jag menade.... I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... |
|
|
Det här kanske blir begripligare? -------________________ |||||||__1___|__2__|_3_) ------- 1. Audio GND? 2. Audio Sig? 3. ? I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... |
|
|
På en 3,5mm propp brukar den innersta vara jord, mitten och yttersta signal. vet inte vilken som är vilken av signalerna. Har du en kabel till ljudkortet och ett mätinstrument är det ju bara att motståndsmäta. Automat är bekvämt |
|
|
Är det jag som är dum i huvudet? Alla pratar om den här kontakten som om den vore helt självklar? Men det jag fortfarande inte begriper är var VIDEO skall in, om audio GND ligger på innersta ringen och signalen i mitten, så finns det ju bara 1 pol kvar för VIDEO, och det behövs ju två!? Nämligen Videosignal och Video GND! De svar ni ger mig behandlar ju bara ljud, men bild är ju ganska trevligt också om man skall se på video? Någon som kan förklara? I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... |
|
|
Jag vet inte var bildsignalen ligger men kan inte ljud och bild ha gemensam gnd? Automat är bekvämt |
|
|
Jag vet inte om de kan ha gemensam GND. Kanske? Är det ingen som har testat denna ingång och lyckats få ljud och bild som kan svara på detta? I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... |
|
|
Jag tror att dom det är samma GND. Det fungerar klockrent i min bil och i en bekants BMW 740 il-99. Testa! |
|
|
ricobmw: Tack, det låter ju strålande, då är det enda jag fortfarande undrar över (med risk för att verka tjatig) vilken ring som är GND och vilka som är audio respektive video signal? Vill ju helst inte grilla någon komponent genom att koppla fel.... I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... |
|
|
Länk Där har du svaret! |
|
|
Tack för all hjälp! Nu har jag slutligen hittat svaret! Kontakten i AV-IN (3,5mm) har 4 ledare, precis som jag misstänkte! Det är alltså INTE vanlig standardkontakt för 3.5mm stereoplugg! Kabeln som skall användas finns på NetonNet (bland annat), länk nedan, med bild: Länk Så nu vet vi det! I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... |
|
| Elite: Länken på NetonNet är död numera. Kan du berätta hur kontaktens med fyra ledare är kopplad eller beskriva den lite mer så jag vet vad jag skall köpa. Tack! | |
|
hej elite! Har oxå letat som en galning efter rätt kontakt och länken till NetonNet är mycket riktigt död. kan det vara något liknande denna du menar Länk Har själv 3xRCA ut från min DVD |
|
|
Det är denna kabel, ja Länk |
|
|
Tackar så mycket för hjälpen elite! får rusa iväg på måndag och inhandla en sån då. Kostar 49:- på kjell & Company, artikelnr. 37283 om det är någon annan som undrar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.