AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.951

E87 120i med bytt kamkedja

Hej. Antagligen är ni ganska less på dessa frågetecken kring de här motorerna och bilarna..

Jag har läst mig tokig på nätet/forum etc angående dessa motorer. Jag är inte jättekunnig.
Jag är nu inne på att köpa en 1 serie 120/118 och insåg tidigt vissa problem med N47 motorn och började därför rikta in mig på en med N43 eller N46. Jag vet inte om det är någon jättestor skillnad mellan dessa mer än det där med de olika bensin nivåerna.

Jag har hittat en 120i från 2008 (14k mil) där kamkedjan byttes för 1.5 år sedan. Kan det kännas som ett säkert kort med en sådan bil, där det är bytt redan?
Sen trodde jag att kamkedja problemet främst låg hos N47 motorn?

På svenska forum tycker man för det mesta att det är helt ok bilar där problemet finns men inte till den grad att man bör avstå bilen. Men på internationella forum så tycks folk stryka bilen så fort man nämner den 4cylindriga motorn N43/N46.
Kanske lite luddigt inlägg.. förväntar mig kanske inga svar rakt av utan bara lite mer input med eran åsikt.
Tack !!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Tja...alla bilar har väl sina brister, men är allt runt kamdrivningen bytt på ditt tilltänkta exemplar så torde den vara relativt "safe" att inhandla..

MEN...om man ska bli lite personlig och tycka saker:
Jag kommer aldrig att köpa någon BMW med fyrcylindriga motorer..men det handlar väl mest om en känsla man får med fyrorna generellt iom en del kamkedjebyten genom åren.

(Ha,Ha...säger han som köpt en gammal Alfa 156 med den "skottsäkra" TS motorn...not ;))

Mvh Janne.

Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Generellt kan man väl säga att BMWs sexcylindriga motorer är bättre än de fyrcylindriga.

Finns risk att N43 är mer problematisk än N46, då den har direktinsprutning.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Som 120i ägare med nybytt kamkedja, 15300 mil samt en ohälsosam förbrukning (cirka 1 liter/100 mil) av både motorolja och kylarvätska måste jag avråda dig att köpa. Min har n46 motorn. Köp gärna en BMW men håll dig till 6 cylindrigt om vi pratar begagnat.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
sirtobbe

Hur mycket gick kalaset på?

"Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV"
BMW CS #05XXX

si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Det utfördes innan jag köpte den. Har för mig runt 12 tusen på "icke bmw ansluten" verkstad. Men återigen : om vi inte pratar om de senaste 4orna med turbo vill jag bestämt avråda från ett köp.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den lär nog rulla lika länge till innan det är dags för kedjedrivningsbyte igen. Hoppas de gjort ett bra jobb och haft nere tråget och gjort rent det från skenslitageplast.Desstutom ska balansaxlarna synkas innan man drar ihop resten . Minsta motorn har inga balansaxlar.
De nyare typ N13 med turbo är en Princemotor samarbete mellan BMW och franska Cittra och Peugeot dock är kedjekonstruktionen samma och den större N20 har haft problem vet jag. Har en N13 som just passerat 10tusen låter bra fortfarande.Täta oljebyten max 1500 mil är at rekommendera för ökad livslängd på kedjan

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.