|
|
|
|---|---|
|
För andra gången på några år slutade min cabb-motor att fungera: Eftersom det kostade nästan 15000 SEK att fixa på verkstad senast så började jag själv att undersöka hur man enklast löser detta. Först upptäckte jag att man kan köpa enbart elmotorn på Ebay för runt tusenlappen. Det finns två typer men det är lätt att identifiera när man väl tagit ut hydraulaggregatet. Själva hydraul-delen tror jag inte att det blir något fel på då det inte är mycket som kan gå sönder. Elmotorn separeras med två skruvar och på min rann oljan ut vid separationen så den får man fylla på nytt. Vidare upptäckte jag att man enkelt kan kolla om det elmotorn är trasig innan man plockar ner cabben. Man delar helt enkelt på kontaktstycket som sitter i vänster vägg bakom förarsätet och kopplar direktspänning till elmotorn därifrån. Innan jag satte tillbaks cabben så tätade jag aggregatets behållare så nu ska det förhoppningsvis hålla ett bra tag framöver och kostnaden blev rimlig. Tilläggas bör att båda mina dräneringar var helt öppna men de är så klena så att vatten kommer ändå in i tillräcklig mängd för att förstöra motorn. | |
|
Det finns ingen konverteringssats på nätet...t.ex att motorn sitter i babageutrymmet istället? Izzy |
|
|
Man behöver ingen konverteringssats utan man drar om de befintliga anslutningarna som räcker till för att placera aggregatet i bagaget. Sedan kan man t.ex. låta ljudisoleringsfoamen sitta kvar runt motorn och gömma den bakom bagagets klädsel. Det finns en hel del varianter på detta på "tuben". Jag har även sett inslag där man tagit ut aggregatet via bakrutan eller bagaget men det kan man glömma om den tidigare installationen är någorlunda fackmannamässigt gjord, man kommer bara att förstöra ledningarna när man försöker dra ut den. Jag tätade som sagt min behållare ordentligt så jag tror att det kommer att hålla och totala prislappen inkl. FedEx-frakt, tull och tätningsmedel blev under 2000 SEK. Man kan få fraktfritt (och förmodligen tullfritt också då) men eftersom det kan ta uppemot någon månad valde jag det snabba alternativet som tog en vecka. |
|
| Ja, att kontrollera om en elmotor funkar genom att koppla 12volts-spännning på den är ju ett generaltips till alla hemmapulare inom BMW. | |
|
Det förstår väl alla normalbegåvade, grejen är ju att på enklaste sätt kunna kontrollera elmotorn utan att demontera taket. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.