|
|
|
|---|---|
|
Körde igår på motrvägen som vanligt och helt plötsligt kom DSC och massa fina julgranar upp får följande felkod: 005e32 Wheel speed rear left signal edge is missing RDF type 11 brake switch relay The system voltage is high Lateral accerelation sensor implausible (dsc: wheel speed supply rear left) signal edge is missing. Tack på förhand | |
|
Troligen ABS-givaren vänster bak som givit upp... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Du tror inte abs kransen också gett upp? Hur stort jobb är detta att byta? Tack för snabbt svar! |
|
|
Tja, det kan ju vara ABS-kransen som har slipat sönder givaren... Vad är det för bil? När jag bytte på E46:an var det egentligen inte så svårt. Det svåraste var att få loss den gamla givaren som då var sönderkramad av rost i bärarmen = sprucken så fukt kom in i den OCH att den satt som svetsad i bärarmen. Enligt alla instruktioner lossar man en skruv och lyfter ur givaren, men det fungerar inte efter ett antal saltlakedränkta vintrar i Sverige, då får man borra och mejsla bort den gamla givaren. Men var försiktig så du inte skadar abs-kransen direkt under den. Därefter slipar du bort rosten och rostskyddar och slutligen är det bara att sätta dit den nya givaren i hålet. Köp inte billiga givare i allmänhet och no-name-kinaskit i synnerhet! Satsa på OEM-kvalitet från t ex. Bosch eller VDO-Siemens för de billiga givarna brukar ofta vara sönder redan som nya och om de är hela brukar de ofta gå sönder snabbt...(been there, done that, got the t-shirt) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
E91 330 05 Endast sommarkörd :) Om det är så att abs kransen tagit skada blir det väldigt stort jobb? |
|
|
Finns väl ingen krans? På min e91 -06 så mäter den mot lagret. |
|
|
Kolla i t ex. realoem.com - om jag minns rätt kan det vara antingen eller under en viss övergångsperiod som bilen troligen ligger inom... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.