|
|
|
|---|---|
|
Söker med ljus och lykta efter lite råd innan jag börjar att riva ner motorn. Bilen drar som rubriken säger cirka 2 liter olja på 100mil. Bilen ryker rätt kraftigt av vit rök men den drar inge kylarvätska. Den är lite fuktig vid motorn men lämnar inga pölar efter sig. Har tidigare bytt packning till vacuumpumpen, vevhusventilation och prövat wd40 metoden men utan framgång. Är det ventiltätningarna som är nästa steg eller finns det något annat vanligt fel som jag borde kolla först? Tack på förhand! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Nja hur många mil har den rullat ? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Den har gått 17 700mil, den kördes dock extremt lite under cirka två år. Kan även tillägga att det låg en hel del olja i insuget när jag tog bort det. Mvh Solsken |
|
|
Är absolut inte inkörd på den aktuella modellen, men sviktande vevhusventilation är ju en standardorsak till brutal oljeförbrukning. Har bilen olja i insuget, ligger den förklaringen egentligen väldigt nära till hands. Men prova [Sök inlägg] högst upp här och skriv in t ex "oljeförbrukning" eller " hög NEAR oljeförbrukning" så får du lite fler förslag. /Lennart |
|
|
Hej Lennart, ja vevhusventilation är nu utbytt men problemet med oljeförbrukningen kvarstår. Har läst igenom åtskilliga trådar men dessvärre inte hittat fler saker än dom jag har radat upp. Ville gärna stämma av med någon som visste mer än mig innan jag beställer verktyg och river ned motorn. Var förövrigt I kontakt med bmw, dom uppskattade kostnaden till 25-30tkr, mekonomen sa12tkr men att dom samtidigt inte ville ta åt sig arbetet... Känns hutlöst för att byta ventiltätningar! Vill förövrigt flagga för att jag är väldigt intresserad av att köpa / hyra de verktyg som behövs för att byta ventiltätningar om någon ser detta och bor i närheten av Örebro. Alla tips mottages om det är något annat jag bör kolla först! :) Mvh Solsken |
|
|
Kolla med Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Byt oljefilterhuspackningen. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Böt du alla slangar till vevhusventilationen också en del vulkar ihop sig . Kolla på anslutningen till oljesticksröret så det inte är täppt.. Två liter är mycket borde inte vara ventiltätningar för då borde du ha konstant blårök typ. Har varit med om att ett felaktigt bromsservo sugit i sig olja på en e46 som till slut förstörde membrant en del olja rann ut genom dräneringen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Sverige: Tack för tipset! WGG: Skulle det inte rinna olja från motorn om den var dålig? Hasso: Tack för tipset! Ja, jag bytte slangar och oljeavskiljare. Ska ta och kolla det under veckan så det inte är igensatt, kan även tillägga att jag har haft lite klet på oljestickan de senaste gångerna jag har kollat olja, var ändå 100mil sedan jag bytte vevhusventilationen så känns som det borde vara borta nu. Den ryker periodvis och tycker inte den ryker jättemycket heller,iaf inte 2liter / 100mil mycket! |
|
|
Oljefilterhuspackningen är en "klassiker." Min var helt kass och bilen drog mycket olja (dock inte fullt så mkt som din, kanske 1 liter/100 mil). Många år klarade den besiktningen med anmärkning om att det var lite "oljefukt" på undersidan men att det var ok. Till slut blev det underkänt, då det hängde synliga oljedroppar på undersidan. Mer än så märktes det inte. Det mesta samlades visst upp på ovansidan av skyddsplåten som sitter under motorn. Du kan ju skruva av den och kolla? |
|
| WGG: Ringt bmw och beställt nya packningar, är värt ett försök iaf! Tack för tipset. | |
|
Garanterat ventiltätningarna. Söker själv efter någon duktig som kan byta genom att trycksätta cylindrarna så man slipper riva toppen. Tacksam för tips. Kolla Youtube BMWFarid VSD . Jag har en N46 men ska vara samma problem som med N42. Mvh Henrik |
|
|
Uppdatering: Packningar bytta men bilen drar fortfarande olja. Inga som sitter på fler tips innan jag börjar att riva ner motorn? Vill gärna ha tips inför ett eventuellt byte av ventiltätningarna om det är någon som har gjort det. Vilka verktyg som behövs, vilka moment jag kommer behöva mäta upp osv. Läste en guide på nätet som sa 5-25nm och en "Torque wrench in the range of 0,6nm", måste vara ett skrivfel? |
|
| Tänkte att jag skulle lämna en uppdatering, jag har nu bytit ventiltätningar och kört cirka 300km. Än så länge har den inte druckit en droppe olja! Vill även höja ett varningens finger till dom som ger sig på denna operation, se till att använd rejäla buntband till vanosen! Det kommer bespara er mycket tid och besvär 😉 | |
| Grattis , riktigt bra jobbat :) Gjorde du det själv med trycksatta cylindrar och specialverktyg? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.