AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.608

Oljeslitage Fördelningslåda (F15)

Läste av felkoder med ISTA för en stund sedan och fick upp denna Länk Bilen har rullat 20k. Vad innebär detta? Bilen går fint, hugger inte eller andra konstigheter.

Edit: länk fixad
Hej,

Rör mig i teoretiska domäner, men nyare modeller har ju en motsvarande funktion för motoroljan. Där har den ursprungliga nivåsensorn utvecklats till att också känna av koncentrationen av föroreningar, "kvaliteten". Antar att den finessen spridit sig.

/Lennart
Hej Lennart :)

Kanske läge att få oljan bytt. Har man en fördelningslåda fram och en bak?
Du frågar mig, som inte vet. Men det finns nog bara EN fördelningslåda som har till uppgift att fördela kraften mellan bak- och framaxlarna. Vad jag förstått, sitter den m e m ihopbyggd med den vanliga växellådan och ansluter till framaxeln med en extra kardanaxel, om beskrivningen tillåts. :)

/Lennart
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Finns bara en. Byt olja! Lite beroende på modell kan det finnas urtappningsplugg alt behöver oljan sugas ut. Google och forumet är din vän :)
46
Håkan E
X3 2,0D -11
Fiat1100-61
Hej
2017 fick jag upp felkod "0054C6 Transmission wear oil" via Carly på min 320xd -11
Den hade då gått ca 21500 mil
Enligt BMW skulle då oljan bytas och fördelningslådan "nollställas" mha BMW's diagnosprogram
Håkan E
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.