AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.357

BMW 320 M50 kallstartar inte felsökning

Hej! Behöver lite hjälp från er andra BMW ägare hur jag ska gå vidare i min felsökning :)

Min 320 med m50 motor startar inte när den får stå utomhus över natten. När den står i garaget går den igång hur fint som helst och motorn går jättefint när jag kör med den. Problemet verkar alltså uppstå när jag låter den stå ute i det kallare och fuktigare vädret som kommit nu. För några veckor sedan startade den även utomhus men såfort det blivit kallare nu går den inte igång. Härom dagen tog det mig ca 30 min eller mer innan jag tillslut fick igång den. När den sen stod över natten inomhus gick den igång hur fint som helst... och när jag sen ställde ut den startar den inte igen.

Har gjort följande:
- Rengjort ICV / tomgångventilen?
- Bytt insugsbälg
- Tätat vakumslang från ICV till insugsbälgen
- Bytt stift, ingen skilland. Stiften är lite smått dränkta i bensin
- Kopplat loss tempgivare,
- Kopplat loss MAF sensorn
- Larmat av och på innan start
- Väntat med att vrida nyckeln som vissa skrivit om

Det luktar bensin när den inte går igång så misstänker att det inte är problem med bränsletillförsel. Känns inte heller som det är tändspolarna eftersom bilen går fint i övrigt, men de kanske blir dåliga ändå iom fukt?

Har försökt läsa in mig här och på internet generellt och många nämner kamaxelsenor och vevaxelsensorn. Kan det vara dessa? Kan bilen gå bra varm även om de är dåliga?

Alla tips och hjälp uppskattas och hur jag kan fortsätta felsöka problemet :)

Trevlig helg!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Spontant skulle jag söka mot temp.givare...

Koppla upp dig på bilen och se vilken temperatur motorstyrningen anser att det är i insugsluften.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack Johan. Ja det känns rimligt. Är det någon av dem i blocket då eller den som verkar finnas i insuget vid ingången av röret från bromsservot? Jag gissar på den i insuget.

Skulle gärna koppla upp mig men har inte hittat någon bra utrustning att köpa ännu, känns som en djungel... Är det någon i Östergötland som sitter på uppkoppling får ni gärna höra av er.

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
En annan idé kan vara att använda en varmluftspistol eller hårblås och värma tex kamaxelgivare, vevaxelgivare osv. Låter ju som att den inte tänder alls när den är kall vilket indikerar elfel.

Du kan också lossa ett tändstift och hålla mot jord och se om det blir gnista. Blir det ingen gnista så är det elfel/avbrott och troligtvis kamaxelgivare, vevaxelgivare, avbrott i kablage eller motorstyrenhet. Glöm inte återkomma i tråden vad som var fel när du hittat felet :) Lycka till!

Du kan också Ohm Mäta eller spänningsmäta givarna. Googla vilket eftersom jag är lite osäker på det just nu.
Bra idé också, men misstänker att givaren skickar till styrenheten att motorn är varm istället för kall och därför blir den svårstartad.

Ok, kan man göra så även med tändspolar? Lägga dem mot blocket typ?

Jag provade att koppla loss tempgivaren för insugsluften igår och sedan dra en kabel mellan kontaktstiften i kontakten. Bilen gick plötsligt lättare att starta om inte som vanligt riktigt. Det gick dock att starta den flera gånger även om det inte är perfekt som vanligt. Provade sedan att koppla in kontakten till tempgivaren igen och då gick den inte att starta så tänker att jag ska köpa en ny givare i morgon, tror de har på mekonomen. Ska skruva bort den gamla idag.

Tack för tipsen richo :) lovar att återkomma med resultatet!
Update:

Fick loss den gamla insugssensorn för temperatur (IAT) och har köpt en ny från mekonomen. Den från BMW visade ungefär dubbelt så mycket motstånd, ohm, när jag mätte dem bredvid varandra. Satte dit den nya sensorn efter mycket trixande, är otroligt tajt med plats och körde ut bilen ur garaget. Nu har den stått över natten och startar inte när det är blött och regnar idag... suck.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Tar inte styrenheten i huvudsak temp från vattnet när man ska starta?

FAF
Bra fråga FAF, det sitter ju två sensorer på motorblocket. Har kopplat loss dem och det har inte påverkat ngt när jag ska starta. Någon som vet mer om det är de som styr datorn?
Liten update. Fick inte igång bilen igår eller idag så bogserade den idag. Var inte helt lätt men fick igång den på 2:ans vxl efter en stund när jag blev bogserad och då gick den bra men sen kunde den inte hålla tomgången och dog igen så fick bogsera igen.
Kopplade loss vevaxel sensorn och då går det att starta bilen med lite tryck på pedalen. Har därför köpt en ny sensor och monterat men samma problem kvarstår med den nya sensorn. Kopplade ur den och då startar bilen igen. Någon som kan komma med råd? Förstår inte riktigt varför den startar utan sensorn men inte med den nya.
Passar på att uppdatera denna tråd om någon mer haft/har samma problem. Åkte till BMW som läste felkoder och det var vevaxelsensorn. Gick inte att använda pirat eller Hella utan var tvungen att köpa BMW orignal för 1500 kr men nu har bilen gått som en klocka i 3 år sedan dess :)
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Grymt med uppdatering =)
Tackar Isåkare :) hoppas det kan hjälpa ngn framgent!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.