|
|
|
|---|---|
Transocean |
Efter att bilen varnat för låg kylvätskenivå för andra dagen i rad kollade jag vad som fanns tillgängligt i mitt garage. Tja, c a 1 liter blått kylvätska Citroën original longlife ca 10 år gammalt. Och c a 4 liter blått universalvätska nitrit och bla bla fritt, c a 10 år gammal dunk. Den sistnämnda körde jag med sist när bilen varnade, det var c a 1 1/2 år sedan. Googlade typ 3 timmar fram och tillbaka för att hitta riktig glykol till min BMW. Utan att bli klokare. Antog att det måtte vara G11 men att det även kunde vara G48? Körde till Bilia och sa att jag skall ha BMW original-glykol. Hon (eller kanske var det en han) som satt bak disken såg i alla fall inte ut som en som kunde nånting om bilar :-) Och sen... -Ja då måste jag få lite uppgifter om dig.... -varför det -annars blir det fel i systemet vet du Efter namn, adress, tlf och d y l sa han ursäkta hon att han skulle hämta flaskan. Hon kom tillbaka med en 1.5 liters flaska Tog flaskan och sökte efter information; förgäves. -Är det den du skall ha? -det vet jag inte, det borde ni veta -det är 50/50 sa hon -är det inte färdig blandat? -vi säljer bara den här -men vad är det för glykol egentligen? Typ vilken G? -här står det bara att det är glykol 1.5 liter, det är det enda jag kan se. -Jo men jag menar är det G11, G12, G13 , G30, G48? Jag vet inte. Så. Fyllde sen c a 0.7 liter utan att veta vad det var för kylarvätska bortsätt från att det var "original". |
|
Hinner jag före bmw-slangen? Länkar till hans egen sajt: Länk Längst ned finns den relevanta infon. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jodå, du hann före :-) Har tyvärr legat i ofrivillig dvala de senaste 60 timmarna... @Transocean : Men du förväntade dig väl ändå inte mer support? :-) Inte med dagens slimmade businessmodeller... Men den info du fick verkade iallafall vara rätt: 1.5 liter flaska : CHECK Blanda 50/50 : CHECK Finns bara i koncentrerad : CHECK @Transocean : Vilket artikelnummer stod det på kvittot? Och vilken färg var det? Gissar på att det stod 83 19 2 211 914 och den var blågrön. *** Classic *** BMW har alltid (ända sedan man övergav den "klassiska" kylarvätskan med icke-organiska additiv för då främst rostskydd) använt sig av HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) kylarvätska. *** HOAT *** Det var runt 2004 som man började byta från den "klassiska" kylarvätskan oh istället använda HOAT kylarvätska som hade ett additiv som var baserat på G48-additivpaketet. Så man kan säga att Glysantin G48 är väldigt nära det som du köper på BMW. *** Si-OAT *** Detta användes under lång tid och det var först runt 2018 som man bytte till en annan typ av HOAT kylarvätska (HOAT med silikater aka Si-OAT). Vad jag vet så används ett inhibatorpaket som kallas HT12 från Haertol. Så Frostox HT12 (och troligtvis även Glysantin G40) borde vara väldigt nära det som du köper på BMW. Denna nya kylarvätska är grön till färgen OM man köper den från BMW (annars kan den ha vilken färg som helst (tex är Glysantin's rosa och Haertol's färgas enligt kunders önskemål). Därför är färg på kylarvätska totalt meningslöst att använda till att försöka identifiera kylarvätskan. Enda gången det fungerar är om du VET att kylarvätskan var köpt på BMW. * Blågrön => Antingen "klassisk" (=>2004) eller HOAT (2004<=>2018) * Grön => Si-OAT (2018=>) Angående G11, G12+, G12++, G13 och G12evo så är dessa Volkswagens egna påhitt. Följande mappning gäller mellan Glysantin G<x> produkter och VW G<y> produkter. Glysantin G48 ==> VW G11 Glysantin G30 ==> VW G12+ Glysantin G40 ==> VW G12++ Glysantin GG40 ==> VW G13 Glysantin G65 ==> VW G12evo |
|
Började sammanställa en lista på egen hand före ditt inlägg: G48 G11 TL-774C --- G12 TL-774D G30 G12+ TL-774F G40 G12++ TL-774G GG40 G13 TL-774J G65 G12evo |
|
Transocean |
@ bmw-slangen Jep, 83 19 2 211 914 och blågrön är den. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.