AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
726

Negativ toe vinkel på bakhjulen e46

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Jag misstänker att jag har för kraftig toe vinkel på bakhjulen. Jag och många andra tycker att bakhjulen svänger in ganska kraftigt inåt. Ser man på framhjulen så ser man att de är raka.
Undrar om det kan vara det som gör att bilen skakar/vibrerar under höga hastigheter?
Ni
3
Nicke02
323Ci -99
Hej!

För att få en översikt över detta i garaget kan du mäta mellan hjulen bak, Mät avståndet mellan bakhjulen i framkant och bakkant så har du en "grov" estimering, Skall inte vara mkt toe in.

Du har inte obalans i däck ?

M10 Power
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Nya däck och nybalancerade.
Ja jag kanske kan mäta med laser men har man mycket yta utav däcken att mäta, då kanske karossen är ivägen?
Ni
3
Nicke02
323Ci -99
Nej du måste mäta på fälgen.

Jag menar jag har hört att det oxå fungerar att mäta mot chassi på vissa bilar.

så räknar du framkant minus bakkant.

M10 Power
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Jaha, jag tänkte mig från insida av fälgen/däcket mot andra insidan av fälgen, fram- och bakkant. På det sättet kan man se på ett ungefär skillnad.
Om man hissar upp bilen så hänger ju hjulen ned en bit då det kanske räcker för att kunna mäta.
Förstår inte riktigt hur du menar meta mot chassi?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lite udda toe-vinklar orsakar inte vibrationer (det du märker först är onormalt slitage på däckens inner- eller yttersida).

Eftersom detta inte är orasken till dina vibrationer så skulle jag vänta lite med att gå vidare på detta spåret.

Däremot så rekommenderar jag dig - om det var ett tag sen du kollade hjulinställningen på din bil - att lämna in den och få den uppmätt vid någon tidpunkt - eller varför inte nu direkt. Då får du alla värden både fram och bak svart på vitt!

Att ha felaktiga vinklar kan slita ut däck rejält snabbt med stora onödiga kostnader som följd.

Och det kostar bara runt en tusenlapp så det är mer eller mindre gratis (i relation till allt annat).

Nej, vinklar ändras med fjädringen så du kan inte mäta med hjulen hängandes. Det kommer bara att ge bogusvärden.

För att få ett grovt estimat går det att göra som Nicke02 säger. Men för att det ska fungera måste du ha linje (typ fiskesnöre med lod i vardera ände) som är parallella med varandra och bilen som man mäter mot. Man brukar säga att man boxar in bilen.

Det är vansinnigt lätt att göra fel på många sätt - speciellt om man inte gjort detta några gånger - och det kräver tålamod och stor noggrannhet. Så lite övning är på sin plats innan man drar alltför långtgångna slutsatser på sina mätningar. Och första gången kan det vara bra att få vinklarna uppmätta och ha som facit för att se att ens egna mätningar görs korrekt.

FCP Euro gjorde för ett tag sen en riktigt bra video kring hur man gör

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du tycker att bilen beter sig konstigt och det ser konstigt ut - gör en fyrhjulsinställning hos en seriös firma!

Kostnaden för en sådan inställning tjänar du troligen in ganska snabbt i minskat däckslitage.

Såg de gamla däcken konstiga ut slitagemässigt?

Har du mycket toe in, flyttas slitaget ut på bakdäcken, samtidigt som bilen blir mer "riktningsstabil".
BMW tenderar annars pga cambervinkeln ("lutningen inåt") att vilja slita insidan av bakdäcken mer än utsidan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.