AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.830

Annonsvärlden.

Sida 1 av 2
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
Hej.

Vet inte under vilken flik denna bör hamna men vi testar här.

Bara för nyfikenhetens skull så undrar jag vad i en bilannons gör objektet helt ointressant för dig?

Kanske dåligt formulerat men hoppas ni förstår vad jag menar. ex "Tår i ögat?, miltalet?, intressekoll?, kassa bilder?" Vad som helst.

Med vänlig hälsning,
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Högt pris och kassa bilder gör att jag inte ens kollar annonsen. Intressekoll är också helt ointressant, liksom "äntligen dags att sälja pärlan" och liknande formuleringar från en som haft bilen ett par dagar. Dolda registreringsnummer ödslar jag sällan tid på.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Listan kan göras lång, men typiskt sett

# ingen info om säljaren (står 'Linda' men uppenbart ngn annan)

# dåliga och få bilder

# på en smutsig bil både ut- och invändigt

# dålig eller fel info om bilen

# formuleringen 'intresserade köpare ringer/mail besvaras inte'

# i kombination med att regnumret inte syns

Arroganta säljare är nog det värsta som skriver i stil med att jag pratar bara svenska och förväntar mig det också eller leta nån annanstans om inte priset passar etc etc..

Det är bara "bye bye" till såna idioter...

Att man döljer regnr är en annan sak, det gör det hela bara mer svårjobbat men går få fram lätt bakvägen ändå.

Att man inte skriver ut sitt riktiga namn, det räcker med förnamn men skriva nåt fiktivt är inte seriöst.

Att man skriver "prutas endast på plats eller provkörning med mig bakom ratten när du betalat"
Buspelle
lanab: Nyfiken. Hur får man ut regnr lätt bakvägen?
bl
270
bluetrain
x3 msport
Uppenbart dryga annonsörer som skriver saker som "pratar endast svenska"
eller prententiösa saker som "säljes med tårar i ögat", jag gjorde förresten en sökning på blocket på just denna term och en del annonser är rätt underhållande! lite lagom lyteskomik såhär en söndagsem! Länk

I övrigt så går alltid "kittade" bilar bort i första sållningen. Där man tex sätter dit M-dekaler där de uppenbart inte ska sitta eller i övrigt "raggar till" bilen
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Attityden "du ska minsann vara tacksam för att du får köpa min bil" och lata annonsörer som inte skriver ut relevant info om bil och historik. Jag vill inte behöva leka detektiv för att veta när bilen besiktades senast, när servicen är gjord, hur däcken är osv osv

Med tanke på hur mycket möda jag brukar lägga ner på annonser och hur tillmötesgående jag brukar vara - och ändå är det segt att sälja bil - så undrar jag hur såna här människor får sina bilar sålda överhuvudtaget.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Säljes pga tjänstebil" när de
1) inte kan stava, dvs chansen att de ens har en anställning är 0
2) de köpte bilen för tre veckor sedan

är en annan favorit
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Högt pris, fast pris, säljare som verkar otrevlig redan i formuleringarna i annonsen
Kul tråd!

Befinner mig i en ångest-situation, fast den just nu (dessbättre) är desarmerad av den oåterkalleliga vinteravställningen.

Jag vill ha 100k, och inget prutande. Bilen må vara värd 90k eller 120k, men den som är allvarligt intresserad borde inte bry sig om de där, i sammanhanget ganska småttiga, 10k hit eller dit. Jag gör det inte, men tycker ändå att mitt pris får anses vara ok för den entusiast som är beredd att ta över.

Och hur skall jag uttrycka det utan att verka arrogant? 100k, du som har koll, du tvekar knappast? Väl? :)

Eller måste jag bygga in prutmån i utgångspriset?
Nä, är hellre seriös och "arrogant"!

/Lennart
38
158
38Larsson
523i -10
318i -02
99% rostfri. En klassiker som betyder att bilen är rostig.
Stylade bilar går bort. Jag ratar även annonser där det står att bilen är "bessad". Kanske är jag en gammalmodig men när jag tänker efter så vill jag nog inte ha några slangutryck alls i en annons.

Ni som har problem med att regnr inte syns är det verkligen så viktigt? Jag har full förståelse om folk inte vill annonsera med vart dom har sina fina bilar med dyra rattar med mm ståendes. Är bilen intressant och säljaren vettig så är det nog inga större problem att få regnr om man är trevlig och frågar efter det.
Nu äger jag ju inte så nya bilar men brukar själv inte lägga med regnr för att slippa bli nedringd av sistaprisetkompisar dygnet runt.
Där har vi största problemet! Folk som inte kan uppföra sig vid försäljning/köp!
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Ja, det beror såklart på om bilen är nästan ny och kostar ett par hundra tusen, eller är gammal, gått långt och kostar 50 tusen. Jag hade nog inte heller haft med reg nummer om jag har en bil (med inredning) som är mycket stöldbegärlig.

'Startar alltid' är också en fin formulering.

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Allt för många verkar tro att det är man själv som säljare som styr priset på marknaden.
Ingenting är mer värt än vad en köpare är villig att betala. Många verkar glömma bort det.
Ett pris som är helt uppåt väggarna i förhållande till marknaden signalerar för mig att säljaren inte är intresserad av att sälja. Detta brukar vara första hindret. Sedan är dåliga bilder, och dåligt språk riktigt avtändande.
När det gäller att dölja regnr har jag full förståelse varför vissa gör det. Samtidigt är det väldigt lätt för kriminella att ändå få tag på info om bilen ändå...
Transocean
Inte bilen i fråga men ser så ut.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Lånad mal

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Hehehe....lånad mail år 2020.....
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
"Intressekoll", dåliga bilder och (tyvärr) illa skriven text/stavning. Sen givetvis om det finns uppenbara tveksamheter kring bilen i sig.
Jag ratar även annonser där det redan i rubriken står "NY KAMREM NY BESIKTAD"
"För mycket för att skriva" är ett väldigt bakvänt resonemang som en del kör med.
"Talar endast svenska" använder jag dock själv och ser det närmast som ett plus i kanten om en säljare använder det i annonsen.
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
Håller med dom flesta.

Själv ogillar jag "Tår i ögat, unik, intressekoll, bud, kassa bilder" mfl. Hatar även ///Motorsport ribbor och klistermärken.

Att dölja regnr köper jag om det är en lite mer speciell bil, det går att kolla upp men man kan göra det lite svårare tjuvarna.

Håller också med de flesta.

Lägger till:

"Obesad för tillfället men det ska nog inte vara några problem." Nähä? Åk och besa först då, så kollar jag på bilen sen.

"Bilen går inte bra just nu. En del som kostar 700 kr behöver bytas, sen är bilen tip-top." Jaha? Byt den då först, så kollar jag på bilen sen.

Säljes pga för många bilar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.