|
|
|
|---|---|
|
hej. Hör allt oftare ett metallisk ljud i låga farter underifrån bilen. Vet ej om problemet finns i högre farter då ljudet isoleras av annat. det låter ungefär som om 2 bromsklossar slås ihop. ljudet uppstår oftast vid gupp eller lite "krafitage" acceleration. Har sökt på forumet men hittar inte riktigt detta problem. någon som vet vad det kan vara? | |
|
Kanske stödlagret till mellanaxeln ha gett upp? Du får hissa upp bilen, demontera plasten under och ta en titt. |
|
| finns det något sätt att testa detta på? innan man tar ner allt menar jag | |
|
Om du med metalliskt ljud menar ett skrikande gnissel, så var det sådant ljud intermittent på en gammal Mercedes S124 som jag hade för många år sedan. Då var det stödlagret till kardanaxeln som var sopslut och höll på att skära ihop. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| För att utesluta bromsar och hjullager kan du hissa upp ett hjul i taget och rotera för hand så märker du om det skramlar eller låter. Ibland kan det också leta sig in en sten mellan belägg och bromsskiva men det brukar försvinna efter ett tag och när man backar bilen eller bromsar, men just sten kan låta för jäkla illa. | |
| Det är inget gnissel , mer ett slagljud så att säga. tänk er att man slår ihop två kastrullock eller 2 bromsklossar. något i dent stilen. svårt att förklara. men det är inte ett konstant ljud utan ett slag bara | |
|
Staget från växellådan som håller fast avgassystemet är en klassiker - rostar sönder i övre klämman som är svår att se underifrån, och sedan kan det gnissla/skramla. Billig del och förhållandevis lätt att byta - största problemet brukar vara att få den sönderrostade skruven/muttern att släppa greppet från avgassystemet. Sitter ungefär i höjd med framstolarna under bilen på högra sidan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
En totalslut hardyskiva? /Lennart |
|
| lenwib: jag känner inte av några vibrationer alls. bilen fungerar felfritt förutom detta missljud. det är alltså ingen fel på funktion av något slag | |
|
Kolla staget som jag nämnde! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
@Johan B: Du beskriver ett problem som jag upplever! Ett skrammel som kommer under stolen ungefär, ett skrammel som kommer när man gasar på och som sedan slutar eller maskeras av farten. Det har även börjat när man lägger i backen en vibrering samt lite skrammel som metall. Har tänkt att det kan vara en värmeplåt men magkänslan säger något annat. Har du möjligtvis ett artikelnummer på det staget du beskriver? Mvh |
|
|
Länk #12 & 13, taget för 325i. (brukar vara "klämman" - övre/yttre delen på #12 som rostar sönder) Du får kolla om det ser likadant ut på din bil Erazo! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hade ett liknande ljud på min 325i, det var torx-skruven "nr 9" i länken som Johan B beskriver som hade lossnat litegrann, bara att dra åt :) Bilen är endast sommarkörd så inte mycket rost att att bråka om. På min E46:a rostade dock motsvarande stag av (sitter på motsvarande plats men lite mindre utförande), så skrammel från den där typen av fäste förföljer mina bilar, vinterkörda eller ej ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.