AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.486

Följdfel efter turbobyte hos BMW?

Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Jag fick en ny turbo på maskinskada till min 320d då ventilen på turbon sotat igen. Istället för att ”motionera” armen till den kärvande ventilen, så tog jag ett turbobyte på maskinskada. Det kändes som det bästa valet sett långsiktigt.

Nu till mina frågor, som gäller ev. följdfel som kan uppstå vid ett turbobyte, alternativt att verkstaden klantat sig och/eller försöker ta oskäligt betalt.

Då verkstaden bytte turbo sa de att p/n 13718516241 ”Rör med värmeelement” var sönderärgad/söndertorkad och behövde bytas för en tilläggskostnad av ca 1.200 kr.

Efter turbobytet hade inte bilen full kraft och var märkbart slöare. Verkstaden sa efter felsökning att ”en sensor” hade gått söder och behöver bytas till en kostnad av ca 1.300 kr (gissningsvis laddtrycksensorn). Detta byte är inte utfört ännu.

Mina frågor är då följande:

- Brukar ”Rör med värmeelement” bli ärgad/torkad efter ca 10.000 mil och gå sönder vid demontering inför turbobyte (dvs är det normalt)?
- Är det rimligt att en före turbobytet fungerande laddtrycksensor kan gå sönder vid ett turbobyte, så bilen omedelbart efter åtgärden blir slöare?

Tilläggas kan att motorn var överfylld med ca 1,3 L olja över maxnivå på stickan efter turbobytet. Det noterade jag ca 1-2 v efter verkstadsbesöket. Jag sög då ut den överflödiga oljan med en oljebytarpump. Vet ej om detta kan påverka laddtryckssensorn. Dock hade jag fullt laddtryck innan turbobytet, men ej direkt efter.

Jag skulle vara tacksam för hjälp och input, då det säkert finns många här som bytt turbo och har svaret på mina frågor. :-)
Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Då det finns mycket kunskap på forumet samt säkert många BMW-mekaniker, får någon gärna återkoppla med åsikter i ärendet.

Det kanske inte bara hjälper mig utan även andra som råkar ställas inför samma problem någon gång.

Lite kort undrar jag om ett turbobyte kan leda till de följdproblem jag råkat ut för, eller mest troligt inte.

Jag lyfter såklart mina egna funderingar med verkstaden vid kommande besök, men det kan vara trevligt att få en nyanserad bild från forumet innan.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Det var en fråga 'häromdagen' här på AP om en liknande incident, dvs ngn som fått problem efter verkstadsbesök avseende turbo. Hittar den inte inte just nu, men leta gärna. Tror inte det var samma sorts fel som ditt, men ändå.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.