|
|
|
|---|---|
|
Har suttit och jämfört två C63 AMG som båda är svensksålda, har samma "Performance Package Plus" paket, dvs samma hästkrafter. Den ena från 2010 och den andra 2011 och har hittat följande differens i kostnader. Jag vet att försäkringar skiljer beroende på var man bor, ålder etc. Men när det gäller i princip samma typ av bil blir jag lite nyfiken på varför. Har valt exakt samma mil, självrisk mm hos IF. Bil 1. Fordonsår enl Transportstyrelsen: 2011 Tillverkat: 201107 Typ enl Transportstyrelsen: 204 K AMG Skattevikt 1790 kg Årsskatt 4188 kronor Typ enligt IF försäkringar: MERCEDES-AMG 204 K AMG 2011 Stor Bilförsäkring hos IF: 1644kr/mån Bil 2. Fordonsår enl Transportstyrelsen: 2010 Tillverkat: 201005 Typ enl Transportstyrelsen: 204 K Skattevikt 1790 kg Årsskatt 5090 kronor Typ enligt IF försäkringar: MERCEDES-BENZ 204 K 2011 Stor Bilförsäkring hos IF: 2102kr/mån Slutsater: Den 1 år nyare bilen billigare i skatt trots skattevikten är detsamma. IF har samma år på båda bilarna, 2011, men cirka 460kr/mån dyrare försäkring på den äldre. De har båda olika typ enligt Transportstyrelsen, (vilket är var jag tror IF hämtar sin uppgift). Var tvungen att ventilera min spaning då jag inte hittar något på nätet om detta. Är det någon som har några tankar eller kunskap om varför det skiljer sig så mycket? | |
| Har de samma modellkod? Det är det som försäkringsbolagen utgår från. Dvs även om vi anser att det är "samma" bil är det inte säkert att fb gör det. | |
|
Jag hittar inte riktigt modellkoden. Är det handelsbeteckning på transportstyrelsen du menar? Båda bilarna har: Handelsbeteckning C63 AMG Ser att Bil 1 har lägre koldioxidutsläpp samt lägre förbrukning enl Transp. jämfört med Bil 2. Det kan förklara lägre skatt antar jag. Men eftersom det är samma motor så känns det ändå konstigt. Bil 1 däremot har högre toppfart (280 mot 250) vilket borde tala emot den lägre försäkringen. Toppfart justerad från frabrik f.ö. Någon annan som har någon idé om varför skillnaden är så pass markant? Jag får känslan av att det är lite slumpmässigt vad bilen blir registered som, alternativt om det var andra regler 2011 jämfört med 2010. Eller om MB lyckades manipulera utsläppen till sin fördel 2011? |
|
|
Är båda bilarna sålda i Sverige som nya? Privatimporterade bilar (särskilt "prestandabilar") brukar försäkringsbolagen lägga en högre premie på. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det stämmer. Import/införsel Nej På båda bilarna. Sitter i telefonkö till IF och ska fråga vad det står hos dem och varför det är skillnad i pris. Har inte största förhoppningen, men någon info kanske kan fås. |
|
|
Som jag misstänkte, inte mycket info att hämta hos IF. De sa att de hämtar modellnamnet hos Transportstyrelsen helt enkelt. Jag har läst om fall där detaljer har registrerats fel hos Transportstyrelsen. Det kanske är samma i det här fallet helt enkelt? |
|
| Ja skatten går väl inte på vikten utan utsläpp, kolla utsläppssiffror så hittar du säkert förklaringen där. Jag har fått för mig att årsmodell har betydelse för premien, typ ju äldre bil desto högre risk för fel vilket betyder högre premie. Har haft den utvecklingen på mina bilar och det har stämt när kag dubbelkollat loknande bilar med olika årsmodeller (senast Volvo V90). | |
|
Premieberäkningen består till stor del på något som jag har för mig kallas bilmärkeskod, och det är en sex-siffrig kod som uttrycks med något i stil med 66-48 29 där alla sifferpar är en sammaräkning av sannolikheten för ett försäkringsfall samt en vägning av den genomsnittliga kostnaden för försäkringsfall och är grupperade efter försäkringsfall på trafikförsäkringen (första gruppen), andra gruppen är för försäkringsfall på halvförsäkringen och tredje på helförsäkringen. Rätta mig gärna någon om jag har fel. Den här bilmärkeskoden kan skilja på exakt samma bil tillverkade olika år av den enkla anledningen att just If kanske haft många Merca från 2012 som varit inblandade i olyckor och kanske väldigt få 2011:or. Som sagt - rätta mig gärna om jag har fel men jag har för mig att den här bilmärkeskoden är rätt så betydande del i sammanräkningen av premien, förutom faktorer som körkortsår, ålder, bostadsort mm. För övrigt så ska vi ha klart för oss att försäkringar är en produkt som säljs på en fri marknad: den som säljer en försäkring prissätter den efter eget gottfinnande. Bilmärkeskoden tror jag att man kan få veta om man bara frågar. Exakt hur räknesnurran fungerar är ju dock en hos försäkringsbolagen väl förborgad affärshemlighet. Det är ju lätt att tro att försäkringsbolagens kundtjänst lämnar ut all info men så är ju inte fallet. De säger ju bara att "ja, en snabbare bil är ju dyrare att försäkra och BMW är ju generellt ganska olycksdrabbade". De lämnar ju aldrig ut information av typen "Ja, din bmw M3 är ju 136% mer olycksdrabbad än genomsnittet och du som ung förare ä 259,6% mer olycksdrabbad och därför blir din premie 3,53 gånger dyrare än din kompis Toyota Auris." |
|
|
Kundtjänsten på försäkringsbolaget har inte tillgång till den typen av siffror, just för att de ska kunna säga något. De enda som vet är aktuarierna. Alltså statistikerna som är de som sitter och räknar hela dagarna. Jag har träffat ett par sådana. Speciella människor minst sagt ;-) Märkeskoden jag tänker på är inte samma som klassningen men de sitter säkert ihop på något sätt. Märkeskoden är typ ZY12345 och berättar vilken bil det är. Det är den som ofta saknas på importerade bilar och därför man inte kan räkna online på dem. |
|
|
Jag minns ett inlägg här på autopower där en person hade kollat försäkringskostnad på fyra M5 E39, 2 svensksålda och 2 import. En svensksåld och en import var "billig" att försäkra medan en svensksåld och en import var klart dyrare. Det är en djungel och ingen mening att du lägger energi på att diskutera med bolagen. Har gjort det för snart 15år sedan utan någon framgång. Lägga din tid på något annat. Mvh Stephan |
|
|
En del bolag, bl a LF, har samma pris oavsett bilens ursprung medan andra tycker att importbilar ska straffas av någon anledning.... Diskutera går inte men att kolla runt brukar löna sig. |
|
|
Jag fick en dum förklaring en gång när jag kollade på några olika E39 530 med olika årsmodell 2001-2003. När jag frågade varför det skilde i försäkring på dom , då var svaret att tex det var mycket mer olyckor med årsmodell 2001 därav var det högre premie på 2001, verkar som dom tittar en del på statistik. |
|
|
Jag vet att försäkringar är en djungel där man inte kan förhandla om något. Det jag tyckte var intressant med detta var just att det var olika benämningar på samma bil med samma utrustning. MERCEDES-AMG 204 K AMG 2011 MERCEDES-BENZ 204 K 2011 På samma sätt tyckte jag att det var lustigt att det skiljde sig i CO2 utsläpp mellan de två bilarna vilket därmed påverkade skatten. Blir nyfiken om man kan kontakta Transportstyrelsen och be dem justera "typen" så det står AMG (vilket det är) och om det då hade gett en lägre försäkringskostnad. Men det känns som overkill hehe :-) |
|
| Handelsbeteckning hos transportstyrelsen bör inte vara problemet. Det är inte det som försäkringen utgår från. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.