|
|
|
|---|---|
|
Hej! Kan någon snälla hjälpa mig? Jag har en BMW E46 320i 2001 och jag lämnade in den på besiktning igår. Den gick igenom men killen nämde att främre länkarn börjar bli dålig. När jag kommer hem så lyfter jag upp bilen bara för att kolla vilka delar jag behöver för att byta länkarmen. När jag vet vilka delar jag behöver så sänker jag ner bilen och ska åka upp och handla de delar jag behöver. MEN! Bromsarna tar inte förens längst ner. Problem med bromslampan lyser också. Bromsarna funkar alltså men det är precis i ”botten”. Då kollar jag bromsvätskan och den ser rätt tom ut så jag fyller på den så att nivån är OK. Sedan pumpar jag lite på bromsarna men det funkar inte och bromslampan lyser nu oranget istället. Jag ser också att det läcker någon vätska vid vänster bakhjul. Vad kan det bero på och framför allt HUR fixar jag detta? Jag behöver bilen på lördag! Tacksam för allt hjälp! | |
|
Låter som du har ett läckage i bromssystemet - inte minst "pölen" bak visar på det. Lukta och känn på vätskan vid pölen - luktar den bromsvätska? Lampan tänds om bromssystemet indikerar ett läckage - helt i sin ordning med andra ord. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack så mycket för svar! Om du bara skulle få gissa vilt, vart exakt tror du läckaget sitter? Förstår ju att det är vid det området. Besiktningsmannen nämnde ju även att bromsröret bak var rostigt. Kan det vara det? |
|
|
Hej, Det är nog som du misstänker. Och besiktningsmannen har nog snudd på begått tjänstefel. Om du behöver bilen imorgon, är det antagligen delar från t ex Biltema och kvälls-/nattarbete som krävs. ;} En fullösning - som kanske inte fungerar nu, när du i princip fyllt bromsledningarna med luft, kunde vara att klippa av den läckande ledningen och dubbelvika röret så att det håller tätt. Då har du broms på åtminstone tre hjul. En äkta, och definitivt trafikfarlig, fullösning, som sagt. /Lennart |
|
|
Har du fått information om att bromsrören är rostiga, är det garanterat där det läcker - det brukar oftast börja läcka där något clips eller liknande håller i rören, för där gnager det lite extra...men det kan läcka på andra ställen också om rören är rostiga! Skulle bestämt avråda dig från att använda bilen innan du lagat läckaget OCH luftat bromsarna (och abs-enheten om du kört tomt i behållaren och fått in luft i systemet den vägen med)! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack så jättemycket för all hjälp! Jag ska testa att byta bromsrör mer och lyfta ur systemet. Återkommer med resultat. Skippar nog fullösningen men tack för förslaget! Detta är min första bil och jag lär mig för varje fel som uppstår! Tack igen Rickard |
|
|
Har du fått in luft i abs-enheten måste du koppla upp bilen mot dator som öppnar ventilerna i blocket. Annars är det bara att lufta som vanligt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.