AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.905

Broms byte 320d 2016

Ji
4
Jimpan9
320d f31 2016
Hej.
Har en 320d f31 2016 M sport nånting och den vill att jag byter bromsar på den nu.
Men 5000kr minst vet jag inte om jag vill hosta upp just nu.
Så är det möjligt att göra det själv utan att bilen protesterar mot det ingreppet eller måste man krypa till korset?
Har letat efter bromsar till dem men det är ju en uppsjö av märken och sånt för just den bilen.
Tips och sånt trevligt montages gladeligen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du kan byta bromsar själv och återställa ev. "utlöst" slitagevarnare (dock skall den bytas om den har slitit av första kretsen eller andra så den börjat varna, annars kan du inte återställa varningen/räkneverket i färddatorn). Så räkna med en ny givare - sitter vänster fram och höger bak.

Har du sportbromsarna (fyrkolvsok som är lackade) eller standardskivorna?

Det finns många olika bra bromsfabrikat som är lika bra som BMW-original (vissa levererar till just BMW men med BMW-loggan på).
Zimmermann, Bosch, TRW, Ate, Ferodo, Textar, Jurid, Brembo etc.

Om du har standardbromsarna (vilket nästan alla 320d i Sverige har), så har jag en annons ute på oanvända Zimmermann-bromsskivor om du kikar under "Powerbörsen" uppe till vänster... ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Transocean
Det är bara att nollställa indikatorn. Du behöver inga nya bromsar. Är bara en äkta BMW-gimmick så att du skall blöda. De främre bromsarna håller lätt 15 000 mil på en sån bil. Kolla youtube hur man nollställer :-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det beror på...
Har slitagegivaren för bromsbelägget slitits ner så första eller andra kretsen (det är två kretsar!) har "löst ut", så kan du inte nollställa systemet. Då måste först givaren bytas (och monterar du den på så slitna belägg kommer den att "lösa ut" igen).

Den första kretsen löser ut vid ca. 3-4 mm beläggtjocklek och andra när det är kanske drygt 2 mm kvar.

Mina belägg fram byttes när bilen gått nästan exakt 15.000 mil och då var det så mycket kvar på beläggen att andra kretsen inte löst ut men man såg slitage i givarens plasthölje som blottlade en koppar-slinga som den hade börjat "tugga på".

Bilens färddator tyckte att det var 800 mil kvar på beläggen....men det hade den tyckt i mer än ett år/nästan 2500 mil...
Jag misstänker att den räknade ner till 800 mil och la sig där i väntan på att första kretsen skulle "lösa ut" och då börja räkna ner från 800 mil.

Hade jag frestat systemet riktigt och försökt kräma ur varje mil ur belägg/skivor, skulle jag kanske kunnat köra 2000 mil till, dvs. ca 17.000 mil.

Dock var skivorna lite under minsta tillåtna tjocklek (och hade lite rostkanter på baksidan i ytter och innerkant utan att jag haft vibrationer och allt såg fint ut på utsidan) så de byttes samtidigt som beläggen.

Beläggen håller länge på nya BMW och det känns som man optimerat slitaget så att både skivor och belägg är utslitna ungefär samtidigt - dvs. allt byts samtidigt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Om man nu inte byter beläggen för än vid +/- 15000 mil förstår jag inte varför man ens överväger att inte byta skivan samtidigt.

Sen är det en skön kommentar till TS att det inte behövs bytas bromsar utan att ens veta vad bilen har gått, eller hur bromsarna ser ut i huvetaget :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen Jimpan9!

Du har redan fått mycket info - så jag kommer egentligen bara summera vad som sagts (och som borde vara det mest kostnadseffektiva sättet):

* Du ska inte lita fullt ut på bilens serviceråd (systemet kallas CBS - Condition Based Servce) - det är långt ifrån perfekt.
* Därför rekommenderar vi att du först gör en visuell inspektion och ser över vad som faktiskt behöver bytas (görs enklast genom att lyfta upp ett hjul i taget och ta av hjulet och inspektera och mät bägge bromsbeläggen samt bromsskivan).
Har du inte möjlighet (eller all kunskap att göra denna visuella bedömning/inspektion själv) så lämna in till din favoritverkstad som du litar till 100% på (eller om du ändåså vet du ska lämna in den till verkstaden inom kort för något annat så be få denna undersökning gjord samtidigt).
* Därefter inhandlas de delar som behövs och sen kan du planera in byte av bromsarna men framförallt kunna studera i förväg så du mer eller mindre exakt vet vad som behövs göras (och om någon hylsa/verktyg saknas så kan det införskaffas) och i detta steg (och såklart nästkommande där du faktiskt gör bytet) så får du självklart hjälp härifrån.
För du kan definitivt göra detta själv - det kräver bara att man läser på en del innan och tar gott om tid på sig (tidsbrist och dåligt förberedd är mer eller mindre garanti för misstag som gör att det ibland blir dubbelt så dyrt än om om du hade lämnat in den - vi har sett det hända många gånger).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.