|
|
|
|---|---|
|
Hej, 320D 2017 4 400 mil. Haft bilen sedan 800 mil. Mycket motorväg. När jag tittar in på datorns servicebehov står det 9 000 mil på bromsbelägg bak och 10 000 mil fram. Övriga data på servicebehov är korrekta (olja etc. stämmer, bilen har servats enligt plan). Jag förstår att uppgivna mil är en uppskattning men vad säger forumet? Kan siffrorrna vara någorlunda riktiga? Jag försöker att komma ihåg att bromsa hårt från +100 km/h ibland. Det ska också tilläggas att jag motorbromsar mycket. När jag kikar på beläggen utifrån ser de ut att inte ligga an mot skivan på kortsidorna - alltså den delnen av belägget som är innerst mot skivan. Kikat runt på en del andra bilar och sett - ibland - samma sak. Vad säger ni? | |
|
Svårt att säga utan att titta på beläggen... Men generellt brukar logaritmen som räknar återstående körsträcka på beläggen vara MYCKET pessimistisk och verkstäderna får ofta korrigera fram körsträckan vid service om kunden säger till om detta. Mät tjockleken på beläggen - enkelt gjort med en vanlig insexnyckel - prova olika storlekar och för in den mellan skivan och "back plate" på beläggen (dvs. hela den höjd där själva friktionsmaterialet är) - då ser du snabbt hur många mm. det är kvar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.